Komt er nooit een eind aan! - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Komt er nooit een eind aan! - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Komt er nooit een eind aan!

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

30 Maart 2010 | Frankrijk, Reims

Om half zeven wordt er op de deur geklopt, we zitten net klaar om naar het restaurant te gaan (voor 11 euri kun je daar een pelgrimsmaal krijgen) als er de dame van de Maire binnen stapt. Er is nog een reiziger, een vrouwelijke uit Duitsland die wil ook een plaatsje. Ze krijgt een plek in de kleedkamer van de gymzaal en moet er via ons kamertje in en uit. We slepen met zijn allen een bed naar de kleedzaal en gaan met zijn drieën eten. Best in te nemen, koude salade, pasta met vlees, kaasplankje en een toetje en ook nog een glaasje wijn voor maar 12,60 top. Half negen zijn we weer terug in het hokje ja meer is het niet, Jan gaat slapen, ik schrijf nog een stukje over de oude man, helaas niet afgekregen, wil ook niets weglaten. En duik voor het eerst mijn slaapzak in. Het is een van de Action 9,95 zien hoe die bevalt. Morgen zes uur op zeven uur vertrekken dan hoop ik rond een uur of vier in Reims te zijn. Welterusten. Voor het eerst op mijn reis heb ik slecht geslapen, Jan snurkt en ik kan niet goed draaien in die rugzak. Om het uur ben ik wakker en kan amper de warmte houden, het is hier op dit moment dan ook maar drie graden, maar je gaat naar het zuiden hoor. Om zes uur sta ik op, doe niet extra rustig, maak koffie en pak langzaam mijn spullen in. De Duitse vrouw hoe ze heet ik weet het niet meer, loopt het pad in verschillende jaren elk jaar 14 dagen. Om kwart over zeven ga ik op pad het is amper licht en het is koud buiten heb alle lagen kleren aan.
Net buiten het dorp, krijg ik ontzettende drang, ja mensen dat hoort er ook bij. Ik hurk tegen een hek en los het probleem op. Als ik het niet doe loop ik de hele reis met zomerkoninkjes. (cryptisch) Plots hebben ze een stuk van de route afgesloten, ze graven er vijvers of zo. Moet daardoor een kilometer over net omgeploegde akkers, dat is net als lopen in de plaksneeuw de klei blijft allemaal aan je schoenen zitten. Als ik weer op de route kom kan ik 22 kilometer langs een kanaal lopen over een paadje van 20cm, als ik thuis ben kan ik zo de catwalk op. Ik hou me maar aan het schema twee uur effectief lopen en dan rust, neem onderweg de tijd om de dingen die ik mooi vind op de foto te nemen en dat kan van alles zijn. Als het wat droog is besluit ik wat te eten ik kan nergens zitten alles is nat want het regent alweer een dik uur, hang mijn rugzak aan een boom en doe net alsof ik bij een staande receptie ben. Eet op zijn Piets hapje pate, hapje brood in de maag mengt het wel, lekker bakje koffie en een banaantje er achter aan en dan kan hij wel weer. Aan de bomen komen hier de eerste blaadjes. Het is half een en 24 km van het startpunt vanmorgen als ik voor de tweede keer rust. 22 km langs het kanaal over half dichtbegroeide trekpaden, wat moet dat niet worden als ze hier in mei langs lopen. Onderweg passeer ik het plaatsje Asfeld, Jan blijft hier vanavond slapen hoe toepasselijk. Ik verorber acht stukken brood en een bakje selderij salade, koffie en soep zijn niet lekker had alleen maar warm water uit de kraan en dat is na vijf uur redelijk afgekoeld. Heb gister nog een heel stuk over de oude man kunnen schrijven, maar helaas het eind heb ik de goede woorden niet voor kunnen vinden, het is ook zo ongelooflijk. Zal vanavond proberen of ik ze kan vinden. Er ligt nu een rechte weg voor me van 18 km als ik die afloop ben ik in Reims dus nog even door buffelen. 18 km rechtdoor is zaai hoor ik zet muziek op en maar stampen dan kom je vanzelf in een bepaald ritme, in Spanje zijn stukken van 40km rechtdoor dus een goede oefening. Halverwege drink ik twee bakjes koffie in een café het is twee uur en het lokaal zit stampvol, dus hier was Pamela Anderson, althans bepaalde delen van de barvrouw lijken er op. Alleraardigst trouwens mijn water is bijna op en ik wil niet nog 10 km zonder water dus ik vraag in mijn beste Frans of ik een Petit eau kan krijgen, no problem monsieur st Jacques zegt ze. Ik heb onderweg een stok gevonden en dat loopt toch wel prettig dus die houd ik maar bij me. Eenmaal in Reims aangekomen moet ik nog acht km naar het centrum zodat aan het eind van de dag de teller op 48,36 km staat, te gek maar het ging wel lekker, allemaal vlak. In het toerist office bij de kathedraal, waar ik ook nog even een stempel scoor, geven ze me een adres het is een oud seminar waar je voor 20,10 raar bedrag, zouden ze het jaartal als prijsindex gebruiken? Het is tien minuten lopen en als ik me meld, het is nu een landelijke ondersteuningsorganisatie krijg ik een perfect kamertje toebedeeld, lekker bedje en lekkere douche. Was mijn spullen eerst, neem een douche en eet mijn noodrantsoen op noedels en brood met kaas, paté en rauwe ham. Ik had geen zin om er nog uit te gaan. Morgen acht uur ontbijt, wil dan eerst nog een paar dingen in Reims regelen en loop dan nog een stukje. Het is acht uur, mien oogjes vallen mie zuwat dicht, dus ik ga jum welterusten wensen. Doei

  • 30 Maart 2010 - 21:35

    Jan En Allegonda:

    hallo dicky,fijn dat het zo goed met je gaat. wat beleef jij veel,geweldig!!ontzettend leuk om te lezen Succes gr. van jan en allegonda en kids

  • 31 Maart 2010 - 06:39

    Antje, Eise & Berjan:

    He Dicky,

    Ook in Appelscha volgen we jou belevenissen....geweldig!!!Zo beleef je van alles....maar eehmmmm....dat verhaal van die oude man worden we nu toch wel nieuwsgierig naar. Je weet de spanning wel op te voeren ;)
    Succes...en we blijven je volgen.

  • 31 Maart 2010 - 08:06

    Johan:

    Hoi Dicky,

    Alles goed daar merk ik uit je stukjes, als je terug bent kan je makkelijk een baantje als columnist bij de LC krijgen.Ik weet zo ongeveer wat je tegenkomt en hoe het eruit ziet daar, Ik toets nl. de plaatsen die je noemt even in op google maps en krijg zo een prima indruk van zo'n plaatsje. Super.Nu veel succes verder.

  • 31 Maart 2010 - 09:22

    Jan J:

    Dicky de omgeving waar jij loopt klinkt mij heel bekend in de oren.
    wij hebben vorig jaar met de boot in Asfelt en Reims gelegen.
    Waar jij steeds langs het water loopt hebben wij dus gevaren.
    verder nog veel wandelplezier gewenst.
    vanavond bij de shanty jongens hebben we het weer over jou tocht. jan.j

  • 31 Maart 2010 - 11:25

    Joko:

    we wurre met de dag trotser op dy ,is oek wel un bitsje te danken aan die goeie konditie training in nauders ,su et niet?
    he dick succes !!!!!naaah .

  • 31 Maart 2010 - 13:59

    Netty Dikken:

    Hoi Dicky,

    ik wil je alvast een hele goede Pasen wensen.Geniet van de aanwezigheid van Willy en natuurlijk ook de groeten voor haar.

  • 31 Maart 2010 - 18:24

    Nico:

    Hey Dicky,
    ut gaat maar goed met je loperij.
    Ik lees je dagboek met veel plezier en begin er zelf ook al zin in te krijgen.
    Het is momenteel herfstachtig weer in Oldeholtpade maar hoop dat jij het beter hebt
    succes en tot horens
    gr. Nico

  • 31 Maart 2010 - 20:17

    Jacob En Ellen:

    Alvast veel plezier samen met Willy gewenst. Wij gaan weer een paar dagen naar Praag. Loop lekker door, dan hebben we straks bij thuiskomst weer veel leesplezier. En toe joh, maak nog eens een fotootje van jezelf; we zijn erg benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Reims

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 247743

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: