Klimmen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Klimmen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Klimmen

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

22 April 2010 | Frankrijk, Parijs

Er is niets gebeurd in mijn fort, en al zou er wat zijn gebeurd, ik zou het niet hebben gemerkt. Ruim alles op ga mijn rugzak na en gooi alles weg wat te veel is. De tent en het slaapmatje, doe ik mee (ja Wendy) waar ik goed in ben, nl achter laten. Ik wil niets onnodig de bergen over slepen en in de mei vakantie krijg ik het juiste spul. Er zijn hier op deze route ook veel onderkomens voor wandelaars. Over tien kilometer voegt deze route zich bij een route uit Lyon en weer 20 km later, komt de Gr drie erbij. In Le Puy en Velay kom je dan op de GR 65 uit Geneve. Eerst maar even naar het bakkertje om wat eten te halen, ik heb nl alleen nog een bounty en een nuts en dat vind ik niets als ontbijt, dus eerst maar naar beneden. Ik sluit de poort van mijn fort goed af, zoals ik heb beloofd, gooi de sleutel in de brievenbus en dat was het, een avond fortbeheerder. Beneden breng ik mijn lege flesjes terug naar de bar en haal bij de bakker een broodje voor onderweg wat beleg en als ontbijt een pudding broodje en een appelbroodje ook lekker. Daarna ga ik op pad, kijk nog een keer achterom en neem mijn fort nog eens op de foto, vanavond is er een nieuwe beheerder. De zon schijnt en het is heerlijk weer om te lopen, op naar de bergen. Rond tien uur loop ik Mont Brison binnen een vrij grote plaats. Midden in een rotonde in het gras neem ik mijn rust. Heerlijk campagne brood met Campagne paté. Even verder vraagt een motorrijder of ik naar SC ga, hij heeft vorig jaar 8 dagen gelopen in de bergen, mooi was het maar wel zwaar. Ik vraag hem om een schoenmaker en hij verwijst mij naar een klein winkeltje drie straten verderop. En inderdaad een soort Auke Rauwerda, maar dan voor leer. De man, het type hells angel su goed as bolle, zegt dat het zes dagen duurt voor het klaar is. Hij beziet de zolen, laat mij een zool zien, en concludeert aan de dikte dat ik er nog wel 2000 km op kan lopen. Ok we zullen zien of het lukt. Door de stad loop ik naar de bergen toe. En bergen zijn het van uit Mont Brison gaat het voornamelijk omhoog, zo nu en dan een klein dalletje oversteken maar in vier uur tijd stijg ik van ongeveer 350m naar dik 1.000 meter daar aan gekomen neem ik even rust. Het is dan al vijf uur en ik wil mijn eindbestemming wel in zicht krijgen maar ik zie nog niets. De laatste kilometer is het stijgen, door het bos stappen van steen op steen, soms een stroompje overspringend. Het is nog verder dan ik denk dat het is, ik kom op bijna 1.200 meter en moet dan nog anderhalve kilometer door de bossen. Het is inmiddels zes uur als ik aankom bij mijn slaapplaats. Er is nog een loper een Fransman. Nu nergens om ik hoop niet dat de lopers die ik tegenkom, allemaal zo zijn, want dit is me toch een Jodokus. De auberge is om zes uur dicht, dus wat eten zit er niet meer in, wel is er nog soep en heb ik nog genoeg brood en beleg. Ik had alweer nieuwe noodrantsoenen gehaald dus de ravioli bolognese smaakt goed. Ik moet concluderen dat het klimmen me wel aardig afgaat, ik vind het zelfs leuk, het is bulege. Maar dan nu de huiskamer vraag!
De energie om een kleine appel (102 g) een meter op te verplaatsen op aarde is 1 joule met een zwaartekrachtversnelling van g = 9,81 m/s2.
Ik weeg op dit moment incl. rugzak en stok 95 kg, ik heb vandaag 42 km gelopen. Vraag 1, hoeveel Kjoule heb ik vandaag gebruikt? Vraag 2 hoeveel biertjes kan ik daar voor drinken? Bij het antwoord wel even opgeven wat voor bier en in welk formaat. Er even van uitgaand dat G hier ook 9,81 m/s2.
Is. Geen berekeningen meesturen alleen de antwoorden. De winnaar krijgt een gratis tent en slaapmat af te halen in Montverdun. Mensen vermoedelijk nog twee dagen dan zit ik op de helft. Tot morgen.



  • 22 April 2010 - 21:36

    Jan. J:

    ik zou je aanraden i.v.m. de huiskamervraag 4 biertjes te nemen en het lieft daar uit de streek.
    Dicky verder sterkte met de trip.
    groetjes jan j

  • 23 April 2010 - 05:09

    Frank Steunebrink:

    Even rekening, pie D kwadraat, 2 onthouden, maal 3 plus de helft,

    Nou ik denk dat je wel een half kratje mag hebben (ongeveer).

    Succes verder !!!

  • 23 April 2010 - 07:37

    Henky D:

    Ik denk 6 biertjes, maar niet te veul suppe anders weest niet meer dast omhoog of omlaag gaast.

    gaat goed houwe su succes ridder

    diana kyra en henky

  • 23 April 2010 - 07:45

    Johan E:

    Volgens mij 6 flesjes blondes d'alsace a 30 cl en 1 glas a 20 cl jupiler, maar als je beter je voeten optilt verbrand je minder en betekent dat dus ook minder bier.En dat is bovendien weer beter voor je schoenen.Succes verder oue reus.

  • 23 April 2010 - 08:25

    Ineke:

    hoi broertje, bier tips genoeg dus dat doe ik maar niet. houd wel de hakken van je schoenen in de gaten want als je te veel scheef gaat lopen krijgt je lichaam ook een andere stand en dat lijkt me beter van niet want het gaat hardstikke goed zo. dikke TÛT en succes verder.

  • 23 April 2010 - 09:41

    NANNE NICOLAI:

    Alweer een geweldig en verrassend verslag. Ik geniet elke dag van je verhaal. Heel veel sterkte in de bergen.

    groetnis,

    NANNE NICOLAI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 248676

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: