Beginnen met klimmen - Reisverslag uit Saint-Alban-sur-Limagnole, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Beginnen met klimmen - Reisverslag uit Saint-Alban-sur-Limagnole, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Beginnen met klimmen

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

26 April 2010 | Frankrijk, Saint-Alban-sur-Limagnole

Het is ontzettend vroeg als ik wakker word, twee uur, ga naar beneden om te plassen, dit is zo’n twee verdiepingen chaletje met boven zes slaapplaatsen en beneden vier. Kan daarna de slaap niet meer vatten om drie uur ga ik, heel voorzichtig naar beneden. Zet koffie, kijk even buiten, het is heerlijk zacht en vredig weer. Deze gite d’etappe is niet alleen op winst uit, maar is ook een nette en gezellige gite en dat alles voor 29,50 euro. We hebben gister lekker gegeten en 's avonds laat, laat is bij mij op dit moment half tien, nog wat buiten staan kletsen, het jonge stelletje, hij musicus in een folksband en zij uitgeefster van kookboeken lopen een week. Veel mensen die dat doen in deze streek. Het oudere stel is gepensioneerd en komen uit de verpleging. Ze hebben besloten een paar dagen rust te nemen en met die blaren naar een dokter te gaan. Om zes uur ga ik naar het bakkertje of zeg maar winkeltje van sinkeltje, haal brood, wat er op en een lekkere worst. Als ik vertrek slapen ze nog allemaal, leg een briefje neer en ga. Voor de afwisseling begint het vandaag met klimmen en wat voor klim. Ik zil ut jim sizze dat de bruine nog aardig de kop der voor zette ken en at ie boppe is dan het ie ut zwit dik op 'e hassus. Mijn Fries is niet best dus daarom even een vertaling. Ik zal het jullie zeggen dat bruintje dit werk nog aardig kan doen, maar als hij boven is het zweet op het voorhoofd heeft staan. Wat klinkt dat deftig niet, het zweet op het voorhoofd heet staan of moet zweet dan transpiratie worden. Een uur en 20 minuten verder, zie ik de volgende vallei, ik ben dan van 600 m naar 1052 meter hoogte geklommen. Aan afstand heb ik 5,73 km gelopen maar hemelsbreed is het nog geen twee kilometer, dat schiet niet op. De stad Saugues laat ik rechts liggen, ik vind het wel goed met die steden en duik de volgende Vallei weer in. Onderweg tref ik een meisje van 20 ze loopt ontzettend raar, heeft vier blaren op haar tenen, ik help haar, door mijn ervaring van de Nijmeegse vierdaagse, had daar zelf ook een keer vette blaren en dat is geen pretje. Hansaplast doet wonderen, daarna gaat het een stuk beter. Het gaat op en neer kom diverse lopers tegen die een arrangement hebben van vier dagen wandelen. Een Franse moeder met twee dochters, die mij stuk proberen te lopen, uiteindelijk moet de moeder het onderspit delven. Na dertig km op de route, hebben ze deze zes km omgelegd, ik heb nl een oude track op de GPS, hierdoor komt mijn berekening niet uit en moet ik een keuze maken. 36 lopen en dan twee terug naar een dorp en die twee morgen ook weer terug naar de track is dus 40 of 46 naar het volgende dorp. Wij Nederlanders zijn zuinig dus geen kilometers voor niets dus dan maar 46. Ik las een extra rust in, verzet de zinnen en om zes uur kom ik aan in Saint-Alban-sur-Limagnole. Een gite vinden is geen enkel probleem die zijn er bij bosjes, voor 15 euro heb je een kamer en voor 9,50 eet je. Stelt niet veel voor, het is big business hier. Ik zit met twee Zwitsers aan tafel 67 en 70 die dagelijks 30 km toffelen respect. Morgen begin ik laat eerst even naar de winkel en rustig aan. Als ik dat kan! Haal nog twee lekkere wine Blanc ordinaire prijs 70 cent per glaasje en duik de koffer in. Tot morgen maar weer.
O ja Jacob en Johan gefeliciteerd met jullie verjaardag.


  • 27 April 2010 - 11:14

    Hans Verdouw:

    Hi Dicky,

    Ik heb deze link gekregen van Jans. Ik zal je (digitaal) gaan volgen.

    Groeten uit Zwolle.

    Hans

  • 27 April 2010 - 11:25

    André Schurink:

    Hallo Dicky,
    Ik weet niet wat ze in Frankrijk in de witte wijn stoppen, maar volgens mij is het voor jou de juiste brandstof. Berg op,berg af en dan nog dagelijks zulke afstanden afleggen!

    Succes maar weer en tot de volgende keer.

  • 27 April 2010 - 17:30

    GPSJan From Stiens:

    He tracky Dicky, toppie wat je vandaag wer hebt gelopen. petje af. jammer van die oude track, maar jou kennende dicky lach jij daarom. en wat dacht je? laat me niet door frans vrouwtje eruit kuiren? succes en oant oare keer. gr jan ut stins

  • 27 April 2010 - 18:31

    Fedde En Reinno:

    Hoi Dicky,
    Respect jonge dat krijen we steeds meer voor dij...hoe gaat het met dien skoenen houwe die dij wel bij?
    Wat denkst wat id dat frankriek groooot he...
    Su te lezen hest oek even de bollestjes trui van een vrouwtsje afpakt?
    Veel gehnot, groetsjes ut dien woonstraat weest wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Alban-sur-Limagnole

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 247695

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: