Vaarwel Frankrijk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Vaarwel Frankrijk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Vaarwel Frankrijk

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

16 Mei 2010 | Frankrijk, Parijs

Het zijn sacherijnige mensen in het hotel, het ontbijt is karig er is niet veel mee te nemen. We lopen vandaag ook niet zo veel 20 km naar St Jean en zien daar verder. Het is droog maar dreigt wel, dus alles in de regenmodus. Gister heb ik het verkeerd begrepen in het Frans, ik kan het gewoon betalen met mijn pinpas en dus ook mijn schulden vereffenen. We kopen nog wat producten en brood en bezakken ons. Als we vertrekken komt het alweer met bakken uit de lucht, het deert ons niet en lopen rustig kletsend richting st Jean Pied du Port. We hoeven (ik moet zeggen mogen) maar twintig kilometer te lopen. Drie kilometer voor dat we arriveren, breekt de lucht open en komt zo nu en dan de zon tevoorschijn en met de zon komen er soms ook wat doorkijkjes naar de Pyreneeën. Het is hier de laatste dagen echt slecht weer geweest, in de rivieren kolkt het vele water naar beneden. Een prachtig gezicht. Bij een van die stromen lunchen we, alles wat ik in mijn mond stop en dat is nogal wat, smaakt heerlijk. Als we JP in lopen, door een belangrijke poort is het nog maar half twee, alle winkels zijn nog dicht. Er verzamelen zich al diverse mensen (pelgrims), in het middeleeuws aandoend, mooi gerestaureerd stadje. Als we ons melden bij een gite, blijkt het een Nederlandse te zijn, ontzettend leuk om weer eens Nederlands te horen. Een aantal vrijwilligers, runt onder leiding van twee mensen deze gite. In het gastenboek, zie ik de naam van Gre staan, tien mei is ze hier te gast geweest. We lopen wat door het stadje, halen wat informatie betreffende de tocht over de Pyreneeën. Er zijn twee routes een lage en een hoge. De hoge is al twee dagen gesloten het sneeuwt er en de mensen mogen er niet overheen. En natuurlijk, ik wil er overheen. Ik koop een nieuwe pet, de andere ben ik spijtig kwijt geraakt, ik had hem in Nederland gevonden, uitgewassen en een dikke maand op gehad. Bernhard zoekt om handschoenen, hij heeft bevroren vingers gehad en onder de tien graden krijgt hij ontzettend koude handen. We drinken wat wijn, goede wijn, rode wijn. Halen nog wat te eten en gaan weer naar de gite en eten nog wat. Er zijn in de gite veel Nederlandse mensen, mensen die vandaag starten en dat zijn toch andere mensen. Half acht pas eten dus dat is nog even wachten. Het eten is een heel ritueel, iedereen moet zich voorstellen en waar hij vandaan komt en wat zijn reisdoel is. Als ik mijn verhaal (in het Engels) doe krijg ik applaus. Het eten is perfect, leuke gesprekken met mensen die net beginnen. Een stel uit Amsterdam, een Bask en een hospitelero, dat is iemand die vrijwilligerswerk doet in een Refugio. Ik moet nu stoppen want ik moet op bed alles gaat hier dicht ben het licht gaat uit welterusten.

Toch nog even ik moest plots afsluiten, het is hier regel alle lichten gaan om tien uur uit en daar houden zich ook strikt aan. Terecht. Nog even over die hospitelero en de twee Nederlandse mensen, ze zijn hier een gite of Refugio in st Jean Pied de Port begonnen. Ze hebben zelf ook gelopen dus ze weten wat het is. Verder werken er vrijwilligers om het eten klaar te maken en de boel schoon te houden. Voor het eten betaal je negen euro, het slapen acht en het ontbijt vier. Als je een lunchpakket mee wilt kost dat drie euro. Om half tien komt er nog een pas gehuwd stel binnen die als huwelijksreis naar Santiago lopen. Morgen proberen we de Napolion route over de Pyreneeën te lopen zien of het lukt. Welterusten.


  • 17 Mei 2010 - 05:23

    André Schurink:

    Hoi Dicky,
    Je hebt er nu al een enorm stuk opzitten en ik krig de indruk dat naar mate de afstand groter wordt ook je stukjes langer worden. Ik lees ze dagelijks met veelplezier voordat ik naar m'n werk ga. Dus, de Pyreneeën liggen nu voor je voeten. Het lijkt me de grootste uitdaging van alles om over deze "bulten" te lopen. Is een leuk liedje over gemaakt, "river deep, moutain high".

    Heb je die engelsman overigens al wat van onze shanty's geleerd? Misschien een leuk tijdverdrijf op die hoge bergen.

    Dicky, heel veel succes in de Pyreneeën. Ik zie weer uit naar je volgende verhalen.

    André

  • 17 Mei 2010 - 05:55

    Maaike:

    hey dicky,je loopt al een aardig eind voor volgens mij ,niet te snel hoor,je bent dan veel te snel weer thuis en dan mis ik smorgens je mooie verhalen.geweldig man ,succes verder en voorzichtig daar in die bergen.groetjes maaike.

  • 17 Mei 2010 - 07:29

    Joop Van Hecke (zld):

    Geweldig ook Frankrijk is onder de voeten verdwenen, nu slechts Spanje nog westwaarts door. Wat een prestatie.
    Van af nu geld er slechts nog een kreet voor jou "Ultreya". Ik wens je ook een: "buen viaje a Santiago".

  • 17 Mei 2010 - 08:52

    Ineke:

    Hoi broertje, Frankrijk ook al weer uit het gaat voorspoedig. Wij zijn druk bezig met de odd te regelen jammer dat je dan nog niet terug bent anders kon jij de hele dag mooi vullen met je verhalen. Doe voorzichtig in de bergen en neem geen onnodige risico's. De groetjes van henk en mij en een dikke tût.

  • 17 Mei 2010 - 11:18

    Gpsjan From Stiens:

    Ha die dicky, ben weer helemaal bij met je verhalen prachtig weer om te lezen. ik heb de 11 stedentocht volbracht, nu heb ik nog meer respect voor je prestatie. Ik heb 5 dagen gewandeld waarvan 1 dag Cats en Dogs om in jou geest te schrijven. nl de 2e dag. hele winter gewandeld, maar op de 2e dag gewarmd met cola vieux mmm. was een bijzondere ervaring prachtig festijn, wat een sfeer 5 dagenlang, nu de linker poot wat stiif maar trekt wel bij. dank je voor je oppepper in je stukjes. succes in de pyre. oant de oare keer. een groet ut stiens

  • 17 Mei 2010 - 17:47

    André Hero:

    Klasse Dicky, dou maakst wat met!!!
    En met dit enthousiasme, great! Moet geweldig gevoel zijn Frankrijk genomen te hebben, topppppp!
    Groet André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 248807

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: