Honderdtwintig man - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Honderdtwintig man - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Honderdtwintig man

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

18 Mei 2010 | Spanje, Pamplona

Kwart voor zes word ik wakker van geritsel, nu ben ik zelf een vrij goede ritselaar maar dit moet je een keer hebben mee gemaakt. Tientallen mensen zijn bezig in het donker hun spullen in te pakken, de meesten hebben alles in plasticzakken in hun rugzak. 60 hoogslapers, dus 120 man die eigen geluidjes maken in een mooi gerestaureerd gebouw. Als ik om vier uur naar toilet moet, ben ik niet de enige. Om precies zes uur klinkt er muziek en gaat het licht aan. Wat je dan ziet, is onvoorstelbaar het is net een mierenhoop 120 krioelende mensen die hun eigen dingetje doen. De één doet ochtendgym de ander rekt zich uit mannen en vrouwen, jong en oud en alle Nationaliteiten door elkaar. Ik kan nu zeggen dat ik boven een Hongaar. En naast een Oostenrijker heb geslapen, top. Tien minuten lang blijf ik vanaf mijn hoge positie de voor iedereen georganiseerde chaos aanschouwen en geniet er van :). De bedoeling is om vandaag naar Pamplona te gaan zo’n 45 kilometer. We hebben de laatste dagen geen grote afstanden afgelegd, dus er kan wel weer één vanaf. We vertrekken relatief laat, met laat bedoel ik, als één van de laatsten. We bedanken de vrijwilligers van het Jacobsgenootschap, die deze gite runnen en vertrekken. Als je als laatste vertrekt en redelijk hard loopt, moet je heel wat in halen, Japan, Korea, Zwitserland, Spanje enz. alles komt voorbij en het is overal buen Camino. Er was in de laatste gite geen ontbijt, zodat de meesten in het dorpje drie kilometer verder zitten te ontbijten. Velen worden gepasseerd als we fluitend naar boven gaan. Als we later een lekker ontbijt nemen, worden wij weer gepasseerd. Later halen we een aantal weer in, de rest zoekt in de omliggende dorpen een slaapplaats. Om één uur even een tukje in een grasveld, Spanje komt relaxter over dan Frankrijk. Het is een mooie etappe, waar een paar klimmen en afdalingen in zitten. Nog een rust ergens vlak voor Pamplona en een lange wandeling door een perfecte Baskische stad, je mag niet Spaans zeggen, dat hebben ze liever niet. We lopen de binnenstad van Pamplona binnen en worden opgewacht door een Duitser, hier in Pamplona is een Duitse refugio en hij wil dat we daar heen gaan, wij vinden het prima. Een best plekje bij de Duitsers, schoon en gemutlich, meer hoeven we niet. In de stad lopen we over de plaza de Castillo en schieten een tapas bar binnen, bestellen wat tapas en wat wr = win rouge of zoals ze in Spanje zeggen Wini Tinto. Later bestellen we nog wat tapas drinken nog een wijn met een paar Duitsers, praten over voetbal gewoon een lekker avondje. Mensen Pamplona een heerlijke stad waar je lekker kan genieten, doen. Om tien uur moeten we pitten dus ik zit er nu tegen aan te jakkeren om het verhaal klaar te krijgen ik kan nog uren door gaan maar stop de fouten die mijn lieve webmaster er altijd probeert uit te halen zullen nu wel talrijk zijn dus een dikke kus voor haar, mensen morgen weer een stukje. Welterusten
Oh ja Cobie van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

• 19 Mei 2010 - 05:35

André Schuirnk:

Halle Dicky,
    Dat was even schrikken vanmorgen. Voor het lezen van je verslag, eerst even naar de foto's kijken. Zie ik op de tweede foto een man, ik neem aan dat het Bernard is, die toch wel een sterke gelijkenis vertoond met onze vriend de accordeonist Woler V uit Koudum. Compleet met zijn gebruikleijke alcoholische versnapering.

Ik krijg de indruk uit je verslagen dat je er met de dag (ook 's morgens wee) meer lol in krijgt.
    Heel veel succes op het laatste deel van je tocht. Ik blijf je verslagen met veel belangstelling lezen.

• 19 Mei 2010 - 07:21

Klaas En Cobie:

Dank voor je felicitaties, dat dat soort dingen nog boven komen drijven, zou denken dat je hoofd vol met andere dingen zit.

Veel plezier vandaag.

• 19 Mei 2010 - 08:24

Zlatko P:

Buenos dias señor Dikken,
    Wat een mooie foto's en verhaaltjes. Als je zo doorgaat ben je voor begin WK terug thuis. We missen je op het werk. Groeten.

• 19 Mei 2010 - 08:37

Saskia K:

Hey Dicky,

Inderdaad, het is sprekend Wolter ;) Wat een kleine wereld...

toi toi toi,
    Sas

• 19 Mei 2010 - 19:22

Bernhard:

Hallo Dicky,

veel succes nog en nog even doorschrijven met je leuke verhalen zodat je straks een mooi boek op de markt kunt brengen.

• 20 Mei 2010 - 13:45

Zlatko En Saskia:

Hey Dicky!!

Wij vinden dat jij zo ontzettend goed kunt schrijven...
    Nu vraagt Gerben de J. te L. om een stukje over Newcastle.. Aan jou de eer!!!!

Bon camino ;)