Wandelfabriek - Reisverslag uit Villafranca-Montes de Oca, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Wandelfabriek - Reisverslag uit Villafranca-Montes de Oca, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Wandelfabriek

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

23 Mei 2010 | Spanje, Villafranca-Montes de Oca

Een grote wandelfabriek dat is het, in de keuken gaat iedereen zijn eigen gang de Chinees bakt zijn rijst, de Fransman eet zijn pain en een ander eet weer wat anders. Het is dan zes uur iedereen is al in rep en roer 151 mensen kunnen hier slapen en het is niet de enige refugio hier. Misschien verklaart dat waarom het gister zo rustig was, ik was gewoon te laat weg. Vandaag dan maar eens om zeven uur starten, ik moet vandaag kiezen tussen 36 en 48 we zullen zien. Kwart over zeven ga ik weg en haal alleen maar mensen in, op een gegeven moment wordt het wel heel erg rustig, ik loop nog achter een vrouw. Als ik bij haar ben maken we een praatje, een Zwitserse, die naar Argentinië is gemigreerd. Zij heeft het zelfde gevoel bij de dorpjes, de mensen, passen niet in het beeld van de mooie opgeknapte dorpjes. Haar man vaart met een zeilboot van Argentinië naar Spanje en zij doet de Camino. Ik ben sneller dus ik ga er van door, in het eerst volgende dorpje zie ik geen tekens meer dus vragen. Verkeerd, ik ben achter de vrouw aangelopen terwijl zij verkeerd liep. Als ze zich bij ons voegt, weet ze in perfect Spaans een ander klein paadje te vragen, dat ons binnen een half uur via een prachtig gebied, weer op de route zet. Maar 1,5 km omgelopen valt mee. De sfeer op het pad is niet zoals in Frankrijk, ik wil niet een dikke zeur zijn maar het moet me toch even van mijn hart, dus dat doe ik maar even. Allereerst heb je de laat ik ze Olivier noemen, omdat we toen ik met Bernhard liep twee keer één ben tegen gekomen en ze beide Olivier heten. Zitten te wachten in de refugios, omdat ze maar vijftien km per dag lopen, daarna horen over een ander zijn afzien in de hitte, en daarna het verhaal over zichzelf vertellen. Dat vaak genoeg doen en het zelf dan ook geloven. Kenmerk van de Olivier is dat ze overal last van hebben. Dan heb je een hele grote groep jeugd, 25 jaar ongeveer, die lopen elke dag 20 km en duiken dan weer een refugio in, bezetten de beste bedden, maken het hete water op en doen ontzettend interessant met en tegen elkaar. Niet allemaal hoor er zijn ook een paar bikkels, maar dat zijn voornamelijk meisjes. En ook heb je nog (en daar krijg ik werkelijk een punthoofd van) van die oude zeuren, die vragen hoeveel km dat je loopt en als je antwoord 40, zeggen ze dat is veel te veel je moet genieten. Ik heb een paar keer tegen die mensen gezegd 23 km en prompt komt er overheen maar wij 25, waar gaat het dan over. Medelijden heb ik met de boeklopers, alles wat in hun boek staat moeten ze doen, elk kerkje binnen, elk dorpje omhoog, als de auteur iets slecht vind, vinden zij dat ook. Het is jammer zij lopen niet hun eigen pad, maar het pad van een ander. En dat is precies wat ik van Spanje vindt, het dwingt je om het pad van een ander te lopen en dat ontneemt mij de vrijheid en mijn goede gevoel. Ik mis de figuren zoals madam Vivien de fam Amiot, de boer en zijn nicht, ik bedoel ik mis de echte mensen. Dit is een groot toneelstuk in 20 bedrijven. Dat moest ik even kwijt, dus kunnen we nu verder met deze dag. Hier en daar maak ik een praatje en een paar keer krijg ik te horen dat er twee Hollanders voor mij zitten, één gestart in Maastricht en de ander gestart in st Jabik net als ik. Na een dik uur krijg ik ze in de peiling, grappig stel hebben een boel lol de één is op 22 februari gestart in st Jabik en via Limonge gelopen, dat is mijn tempo dus niet. We kletsen wat, wensen elkaar goede reis, (de eerste dagen zullen we elkaar nog wel eens tegen komen) en ieder gaat zijn weegs. Na dik 36 km houd ik het voor gezien, het is de hele dag 30 graden geweest, wel een lekker windje, dus het is mooi zo. Ik duik de auberge binnen, = een iets andere naam voor refugio. Daar is niemand een briefje geeft aan zoek maar een plekje we komen wel. Het is schoon, ze hebben goede bedden en het is niet zo overgeorganiseerd allemaal. Neem een doucheje, strijk een bloesje en haal een lekkere pint in een dure bar, prima bediening en portie olijven er bij voor het zout gehalte, prima plekje. Voor dat ik dit plaatsje binnen liep lag er een wandelaarster aan de kant van de weg onder het bladerdak van de bomen te relaxen, we praten wat en ik zeg dat ik verder ga voor een douche en een bier, ze grapt. zet hem voor mij maar vast koud, later op de avond tref ik haar weer, we drinken een bier en gaan samen eten. Ontzettend leuk gesprek met een 66 jarige gepensioneerde antiekhandelaar uit Bavaria. Als ik in de refugio kom, is daar een meisje ik moet zes euro betalen en ze verteld me dat de winkel 300m verder nog open is. Ik ga er heen en het blijkt een winkeltje annex kroegje te zijn. Terwijl de bazin zit te eten, staan de gasten aan de bar, ik ga er lekker tussen in staan, ze tapt twee bier en een wino tinto voor mij en gaat verder met eten, dit is het weer. Het is nu tien uur moet het stukje opsturen en half elf sluit het spul. Dus welterusten. Zzzzzzzzzzzzzz.


  • 23 Mei 2010 - 23:23

    Siep:

    hoi dik, gaat lekker niet jonge goed de sokken erin. je gemiddelde zal wel lekker liggen, maar zolang je geen last hebt gewoon doorgaan. nu je alleen loopt moet het natuurlijk weer even wennen maar qua afstanden maakt het geen verschil.
    succes verder op je laatste stuk, en maar hopen dat het weer zo lekker blijft, het is een stuk beter dan toen in frankrijk met 6 of 7 graden. nou succes

  • 24 Mei 2010 - 00:24

    Ans En Jo:

    Hoi, volg iedere dag je belevenissen. Je bent goed bezig. Volg je eigen pad. Fotoos zijn mooi en roepen veel herinneringen op. Geniet van de mensen, natuur en bovenal van het lopen. Groetjes Jo en Ans uit Elsloo.

  • 24 Mei 2010 - 08:18

    Johan E:

    Ha die Dicky,
    Wat een nerds niet die 20 km lopers, komst in de namiddag an en al die refugios binne vol dan kieperst maar zo'n nerd ut syn bedtsje.Je gaat nog steeds als een speer en ik zie op google earth dat het, daar waar jij nu bent ook best mooi is. Genieten dus. Maar dat doe je wel. Nou lekker doorbikkelen en tot schrijfs.PS. Heb je al bij benadering een einddatum in je hoofd?

  • 24 Mei 2010 - 09:05

    Jacob En Ellen:

    De "boost" waarover je het voor dit avontuur had, heb je zeker te pakken. Je voelt je super, haalt iedereen in, en gaat als een speer! Wat moet dat een enorme kick geven. Wel jammer dat de reis qua sfeer nu wat minder is, maar er zijn genoeg mooie dingen om mee te maken.

  • 24 Mei 2010 - 14:42

    GPSJan From Stiens:

    He hurde kuierwrotter yn spanje. heb je stukje weer gelezen, jammer dat bernard jou heeft verlaten.ik merkte dat jullie een goede klik hadden. nu moet je weer even in je oude ritme komen van alleen wandelen. maar ik merk dat jij dat weer snel weer oppakt. ook goed dat je ff gemopperd hebt over andere kuieraars. dat lucht op. maar je gaat door met je positieve kijk op dit gebeuren, dat is toppie Dicky.je voelt heel goed aan hoe de mens is die jij treft tijdens deze tocht. Dicky een goede kuier de komende dagen, en oant de oare keer. groetnis fan Jan ut Stiens. Ps Willy ook jij groetjes, ook jij mag genoemd worden in dit gebeuren Toppie.

  • 24 Mei 2010 - 18:55

    Nieuwtje:

    De kaart met de muis is terug!! Na een grondige schoonmaak achter en onder de banken is de kaart met de muis weer boven water!! Verder vandaag 11-stedentocht op de fiets en de motor. Eigenlijk stelt dat niks voor als we dit vergelijken met jouw wandeltocht!! Morgen weer een gewone werkdag voor ons. Jij succes maar weer en we kijken uit naar je terugkomst hier in lwd want dit schiet al op!! Eerst nog even genieten daar in het warme mooie Spanje. En misschien kun je wat positieve energie geven aan die klaagers daar in Spanje want van jou kunnen ze nog wat leren!!
    liefs van ons!! (DSW)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villafranca-Montes de Oca

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 248630

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: