Voor het eerst op de GR 65 - Reisverslag uit Monistrol-d'Allier, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Voor het eerst op de GR 65 - Reisverslag uit Monistrol-d'Allier, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Voor het eerst op de GR 65

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

25 April 2010 | Frankrijk, Monistrol-d'Allier

Als ik wakker word, vliegt er een vinkje in mijn kamer rond, hij is via het open raam naar binnen gekomen en weet de uitgang niet meer te vinden. Met mijn stok probeer ik hem de goede richting uit te jagen, maar hij raakt alleen maar overstuur. Als ik naar beneden ga laat ik het raam maar wagenwijd open. Zes uur zit ik aan het ontbijt, dat stelt hier echt niets voor, een paar stukjes pain en wat jam en dat is het. Wel kan ik uit de koffieautomaat warm water halen en dat doe ik dan ook. Om zeven uur loop ik een aantal mensen achterna om op de route te komen. Ze nemen de weg door de kathedraal, althands dat denk ik. Als we daar binnen komen zitten er minstens tweehonderd mensen te wachten op de pelgrimszegen. Via een zijdeurtje, dat ik gister ontdekt heb ga ik er de andere kant weer uit, ik had die zegen anderhalve maand terug al van Willy gehad. Snel ben ik op de route, kan ook niet missen heel deze stad ademt wandelaar, overal zie je logementen en mensen die zich klaar maken te vertrekken. Na een fikse klim van een half uur, kijk ik nog één maal achterom, van Le Puy en Velay is niets meer te zien, voorwaarts. Na tien kilometer, ik ben nog geen loper tegen gekomen, die zitten natuurlijk allemaal bij de mis, neem ik koffie. Het broodje dat ik gister gekocht heb is weer perfect, alleen een beetje hard aan de buiten kant. De route staat hier zo perfect aangegeven, dat verkeerd lopen haast niet mogelijk is. De temperatuur loopt op dus de trui kan wel uit, het vest is een uur eerder al uit gegaan. Als ik langs een houtzagerij loop ruikt het heerlijk naar vers gekloofd hout, wat anders dan varkensstallen. Ik tref op de route, twee Belgische vrouwen, een Iers echtpaar, twee Duitse fietsers, twee keer een Franse vrouw en een keer een jongen uit Praag. Met allemaal knoop ik een praatje aan, ze zijn allemaal begonnen in Le Puy. Het is lekker lopen, zandpaden, afgewisseld met kleine weggetjes door dorpjes heen. In die dorpjes maken ze handig gebruik van de route, het is een heel commercieel gebeuren. Allerlei barretjes, restaurantjes en onderkomens staan aan de kant van de weg aan geprijsd. Na een flinke klim neem ik op 21 km een lekkere rust, schoenen en sokken even uit, dat houd ik er maar in. De pate die ik eergister gekocht heb, ruikt niet al te fris meer, dus die belandt in de bosjes, dan maar kaas op brood. Het zijn mooie beklimmingen en dalingen, bezaaid met keien dus het is geconcentreerd dalen anders lig je op je bek. Onderweg, koop ik nog een heerlijke mexicaanse salade, ondertussen passeren een aantal lopers die ik al eens ben gepasseerd. In Monistrol d' Allier houd ik het voor gezien het was een mooie maar pittige loopdag. Als ik bij de gite aan kom mogen alleen mensen met een reservering naar binnen, lopers zonder reservering moeten zich melden bij de beheerder, alleen idie is in geen velden of wegen te bekennen. Dus zit ik nu hier voor op het stoepje te wachten tot die beheerder komt, ondertussen heeft een Franse loper al een antwoord apparaat voor me ingesproken, dus maar even lekker wachten. Nog even dit, aan het begin van ieder dorp staan een stuk of vier borden met slaapplaatsen aangegeven dus ik ben er niet bang voor dat ik geen plekje kan krijgen. Na een half uur komt de Fransman me ophalen het is goed dat ik er slaap, kan ook mee eten. Een lekkere douche en een lekkere kan koffie en ik ben weer helemaal het heertje. Niet de Franse vrouw die heeft blaren als duiveneieren, ze is er ziek van. Ik loop nog even het dorpje in, haal een wijntje, het eten staat pas zeven uur op tafel. Als ik weer bij het huisje kom heeft zich daar ook nog een jong stelletje gemeld, zodat we met vijf mensen eten. Het eten is ontzettend smakelijk en doordat de jongelui de meeste dingen vertalen wordt het ook een gezellige maaltijd. Heb haast geen tijd meer om het stukje af te krijgen, iedereen ligt al op bed en ik zit nog beneden, mensen ik ga de luikjes dicht doen morgen is het weer vroeg dag. Doei.


  • 26 April 2010 - 09:11

    Jan. J:

    Dicky het gaat geweldig met jou, en de verhalen zijn prachig om te lezen.
    Hartelijk gelachen om Jodokus met de blaar op zijn tong.
    Loop ze !!!!!!
    groetjes Jan

  • 26 April 2010 - 11:48

    Andries Tijsma:

    Hoi Dicky,Iedere dag je verslag even lezen .
    Het gaat geweldig .Wat een schrijf talent heb je .
    Kunnen we wel inbinden
    Het gaat je goed .Andries

  • 26 April 2010 - 17:15

    GPSJan From Stiens:

    Ha die Dicky, daar was ik ook weer ff, heb je stukjes weer lezen en de lachbuien gehad, kerel wat ben jij een topper, prachtig. succes en oant oare keer, gr ut stins

  • 26 April 2010 - 17:26

    Siep:

    he dik gaat goed jongen, nog een week en dan zie ik je.
    ga lekker door zo zou ik zeggen, vooral de verhaaltjes, je maakt wat mee op zo'dag.
    kan je al een petit peu de france, moet je toch leren jo
    dan kan je misschien nog meer gesprekken aanknopen.
    succes verder.

    gr siep

  • 26 April 2010 - 17:31

    Willem Dikken:

    hoi dicky eindelijk weer een berichtje uit ried je maakt weer heel wat mee camperen in een tent zal wel niet je volgende vakantie worden.je hebt ook geen geluk gehad met de tent eerst de regen dan die kou ik zou zeggen dan maar in een hotel of op een kamer of in een klooster met nonnen.ik hoop dat je mooi weer krijgt en niet te veel regen. nog veel succes en de groeten van els,roy,robin en willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Monistrol-d'Allier

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 247562

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: