In Santiago de Compostella - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu In Santiago de Compostella - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

In Santiago de Compostella

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

04 Juni 2010 | Spanje, Negreira

Het laatste stuk naar Santiago, het doet een beetje vreemd aan, nog 20 km en dan sta ik op het plein. Dan nog twee dagen en dan zit het er op. Graag zou ik willen weten, wie regelmatig mijn blog heeft gelezen. Meer voor dat ik naderhand weet dat diegene mijn verhaal kent en ik niet te lang draderig de belevenissen herhaal. Ik kan me voorstellen dat ontzettend vervelend is. Dus graag een e-mailtje naar d.dikken@chello.nl ik heb dan gelijk je email adres om eventuele vragen te beantwoorden.
Ik heb nog een koffie, drink hem op, krijg nog een soort griesmeel aangeboden van mensen van down under, maar bedank voor de eer. Goed zeven uur vertrek ik, langzaam keutel ik die kant uit, iedereen mag me inhalen. Haal onderweg nog een koffie grande solo, alleen dat grande kan ik niet terug vinden, twee dikke koeken erbij als ontbijt. Als ik langs het vliegveld loop en er net een vliegtuig opstijgt, besef ik dat ik binnenkort ook in een van die airplanes zit en het over is. In een soort van trance slenter ik voort, even geen zin in gesprekken, muziek op en lopen. Nou ja lopen, slenteren. Op vijf km voor Santiago is het stil onder de lopers, niemand zegt wat en er zijn meer die wat in gedachten verzonken naar het eind lopen. Ik ken dat, die vreemde stilte voor het eind. Bij de Elfstedentochten heb ik dat ook zo ervaren. Op 4 km kom je over een heuvel, hier staan 500 scholieren te wachten om het laatste stuk gezamenlijk naar SC te doen. Een of andere hoogwaardigheidsbekleder, loopt de laatste vier kilometer mee tv is dus ook aanwezig. En dan het moment dat je de stad in zijn volle glorie ziet liggen, eerst de nieuwe stad, waar je dik drie kilometer door heen moet en dan de oude, middeleeuws aandoende stad. Opeens zie je dan de torens van de kathedraal, via kleine straatjes gevuld met kraampjes en bemand door mensen in middeleeuws kostuum, kom je op het grote plein. Een ware mensen massa krioelt over het plein, voor de kathedraal, er achter en aan beide zijden. Bij alle deuren staat een bewaker en als ik naar binnen wil word ik geweigerd, omdat ik een rugzak heb, wel vriendelijk hoor. Eén van de bewakers vertelt me waar ik de laatste stempel en de compostella kan halen, als je die hebt hoef je ook niet in de rij. Als ik bij het pelgrims bureau aankom staan er minimaal 300 man te wachten, ik pas even. Op een terras wil ik een biertje gaan halen als ik op de schouder wordt getikt, het is Tod hij is net een half uurtje binnen. We nemen foto’s, wisselen mail uit en drinken een biertje samen. Ik ga weer verder en hij vliegt zondag terug naar Canada. Na SC is het weer echt. Ik loop weer hele tijden door de natuur en geniet daar van. Om drie uur neem ik in een restaurant aan de weg een menu del dia en zie terwijl ik eet, een heuse wielerwedstrijd aan mij voorbij trekken. Het lopen wordt moeilijker, het zullen de laatste loodjes zijn. Heb nog een leuk onderonsje met een hele groep Portugese fietsers. In Negreira probeert iemand achter de balie van een hotel me op te lichten, ze houdt eerst een heel verhaal doet moeilijk en zegt dat ze dan alleen nog dure kamers heeft. Ik. Laat haar het hele verhaal doen, bedank en loop verder. Ik kom terecht in een schitterend gebouw voor pelgrims, met keuken en heerlijke douches. Alleen een wat mistige Duitser is een dissonant in het geheel, maar die gaat vroeg op bed. Haal bij de supermarcado, wat eieren en ham en bak me een heerlijke uitsmijter, twee toetjes en een peer en als dessert twee biertjes, it kin net better. Op internet bekijk ik de reacties altijd leuk, maar het wordt wat minder en stuur mijn stukje ben foto’s daarna pitten zzzzzzzzzzzz


  • 04 Juni 2010 - 20:59

    Klaas En Cobie:

    Van harte jonge met de eindstreep. En dan bist der! Uit je stukje van vandaag begrijp ik dat de laatste kilometers misschien de zwaarste, maar tegelijk de mooiste moeten zijn geweest. Jammer dst we volgende week er niet zijn als je thuis komt. We moeten morgen weer terug naar de het "harde" werken.
    Nogmaals gefeliciteerd met dit geweldige resultaat.
    Groetnis en tot september.

  • 04 Juni 2010 - 21:24

    Freddy En Silvia:

    Hee dicky,



    Ik en soms ook fred hebben je belevenissen de laatste weken met veel belangstelling gevolgd!
    Wat een doorzettingsvermogen, en een zeer grote ervaring rijker, die niemand je ooit weer af zal kunnen nemen.
    Het zal straks wel erg raar, mooi, vreemd en gek zijn weer in leeuwarden om te zwerven..
    Vind het in ieder geval super, wat je gepresteerd hebt, en daar kan geen voetbalbeker tegenop!
    Nu uitrusten, afbouwen, en dan langzaamaan weer aan het werk?



    Ook bravo voor je vrouw,,,!



    Hartelijke groet uit bergum van sylvia en freddy.

  • 04 Juni 2010 - 23:08

    Jacob En Ellen:

    Respect, hulde, eeuwige roem, applaus, dikke tut, duim omhoog, bewondering, strakke spieren, het gevoel dat je niet kapot kan, een ervaring voor het leven, enz, enz, enz.
    JE BENT ER!!!! JE HEBT HET EM GELAPT!!Gefeliciteerd!!!

  • 05 Juni 2010 - 06:03

    Stefan, Yonien&Luuk:

    Dicky, wat een fantastische prestatie en wat een doorzettingsvermogen! Heel jammer dat wij er ook niet bij kunnen zijn om je te verwelkomen als je aankomt in Lwd, maar in gedachten zijn we erbij hoor!

    We hebben regelmatig je blog gelezen maar kijken uit naar alle (langdraderige) verhalen die je te vertellen hebt!

    TOP!

    Geniet van alles wat er nog op je afkomt en lekker weer bij de famiel zijn.

    Liefs,
    Stefan, Yonien en Luuk

  • 05 Juni 2010 - 06:36

    André Schurink:

    Dicky Gefeliciteerd!!
    Wat een enorma prestatie. Ik zie je snel weer in Goutum.

  • 05 Juni 2010 - 06:58

    Thea W:

    Dicky
    van harte gefelicteerd met je aankomst in SDC, ik zal je verslagen heel erg missen!!
    Je bent niet alleen een prima wandelaar en doorzetter....maar je bezit ook een groot schrijvers talent.

    groeten uit "het Gooi"

  • 05 Juni 2010 - 07:34

    Frank Steunebrink:

    Van Harte Gefeliciteerd met deze prestatie, ik neem mijn petje af. Eigenlijkheb ik nooit getwijfeld of jij het wel zou halen, alleen toen je in Frankrijk wat problemen kreeg met je voeten dacht ik even dat dit het einde zou zijn . . .
    Geweldig zoals je elke dag weer een verhaaltje in elkaar wist te zetten. Ik was een trouwe fan en heb ze allemaal gelezen.

    Nog een klein stukje naar Fisterra, en dan nog even genieten daar.

    Ik zie binnenkort weer terug in Goutum.

    Groet, Frank Steunebrink

  • 05 Juni 2010 - 08:51

    André Hero:

    Dicky, gefeliciteerd! Wat n topprestatie, wat n heerlijk gevoel en wat moet je je goed voelen!!! En wat zal je het gaan missen! Maanden lopen zonder verdere verplichtingen, heerlijk moet dat zijn!

    En dan straks weer de oldehove, ook niet te versmaden!!! Onder ons skeve torentsje weer lekker op sien liwadders onnozel wezen!!!!
    Hew gewoon ontzettend veel zin om us lekker bij te kletsen over je ervaringen! Ben benieuwd of je ook veranderd bent! Zou wel jammer zijn want dou bist gewoon n gouden kerel! Geniet nog ff van t heerlijke spaanse leven, neem n jambon iberico pata negra en een lekkere 43!!!!

    Goede vlucht terug en tot kiekus! En ast weer us bij de arendstuin bist, gewoon langs komen!!

    Grt André

  • 05 Juni 2010 - 08:52

    Maaike:

    hey dicky ,van harte met deze geweldige prestatie,echt super.
    aan de ene kant geweldig dat je het al gehaalt hebt maar aan de andere kant baalen,ik zal je leuke stukjes missen ,begon er de dag mee,maar geweldig is het wel .welkom terug in ons kleine landje zal eerst wel weer moeten wennen denk ik .groetjes maaike en harm.

  • 05 Juni 2010 - 09:07

    P+a Uit Maastricht:

    Proficiat.
    De herkenning in je verhalen doet ons nu weer het kippevel krijgen. Bedankt voor je schitterende verslagen.

    Peter en Anke

  • 05 Juni 2010 - 14:22

    Paul Lanfermeijer:

    Hi Dick,

    Klasse! Geniet nog van je verblijf in SdC want voor je het weet zit je weer in de "gewone" wereld.
    Sterkte met de terugreis én met het afkicken!
    Uiteraard ben je ook als ex-pelgrim altijd van harte welkom bij ons in Chastellux sur Cure!

    Paul en Hanneke

  • 05 Juni 2010 - 18:05

    Andries Tijsma:

    Hoi Dik .Knap hoor wat je presteerd met die warmte Gefeliciteerd
    Morgen is de marathon van Lwd ,Nu in de media al zorgen over de warmte .
    Heel plezierige stukjes iedere dag weer ,knap van je
    Hopelijk een goede thuiskomst. Dan zien we je weer

  • 05 Juni 2010 - 18:14

    Ineke:

    hoi broertje, nog een paar daagjes en het zit er op echt super, super, super goed in drie maanden. heb al je verhaaltjes gelezen en er erg van genoten.hoef dus niks te missen want als wij met vakantie gaan ben jij al weer lekker thuis wat ook wel weer een heerlijk gevoel zal geven. geniet nog een paar dagen en we zien elkaar nog voor we weg gaan. dikke TÛT.

  • 05 Juni 2010 - 18:56

    J. Jonker:

    Geweldig Dicky met deze prestatie dat vergeet je je hele leven niet meer wat een tocht.
    En dan je verslagen we hebben er steeds van genoten en liepen als het ware steeds stukjes met je mee.
    Vanuit Hempens dan ook van harte gefeliciteerd top man.
    Groetjes Jan J

  • 05 Juni 2010 - 20:44

    Willem:

    Nou Dick je hebt naast ’t wandel talent ook ’t schrijvers talent bloot gelegd ;-) we hebben je met plezier gevolgd nadat we je per toeval via Google gevonden hadden, omdat ik volgend jaar ook vertrek en op zoek was naar informatie, geniet van je prestatie en tot je volgende Camino, want… ’t virus heeft je te pakken… ZEKER WETEN!!!

    Vaya Con Dios! Hombre.

    Groetjes Willem & Catharina

    P.S. ‘k wil nog wel ’n paar dingetjes van je weten…, als je terug bent!!! Geniet nog effe ;-)

  • 05 Juni 2010 - 21:15

    Marian Reekers:

    Hoi Dicky
    Een groot deel van je reisverslagen heb ik gelezen.
    Wat mooi en wat een belevenis.

    Vreemd dat nu deze verhalen niet meer verder gaan.

    IK zie je wel weer in leeuwarden en nog een goede reis terug



  • 06 Juni 2010 - 07:26

    Johan E:

    Het wordt wat eentonig, maar wat een prestatie Dicky.In je stukjes komt heel goed naar voren dat je enorm genoten hebt. Ook petje af voor je familie, nog even en je fietst weer op Ameland met Sem. Nog even naar de kust en dan op de plane. Toppie Dicky.

  • 06 Juni 2010 - 09:11

    GPSJan From Stiens:

    Dicky van harte met deze geweldige tocht die JIj hebt gedaan, kerel wat een toprestatie heb jij gedaan. ook je verhale waren geweldig ik zal ze missen. geniet de komende tijd maar geweldig na.ik weet zeker al je fans zijn trots op jou. ook willy bedankt voor het werk achter de schermen. een warme kuiergroet ut Stiens

  • 06 Juni 2010 - 10:02

    Marieke Koning:

    Beste Dick,
    Van HArte en wat een circus dan als je er bent. Ik zal de prachtige verhalen missen. Ik ben geen groot wandelaar en ik ben altijd danig onder de indruk geweest van de afstanden, maar d everhalen en de bespiegelingen onderweg hebben me weer aangemoedigd om mijn weg ook te vervolgen deze zomer. Dank je wel.

    Groeten van
    Mariekekoning.waarbenjij.nu

  • 06 Juni 2010 - 17:01

    Ids De Boer:

    Dicky, ik heb iedere dag weken lang, van je verhalen genoten en heb enorm veel bewondering voor je prestatie, ook de manier hoe je steeds weer met andere mensen in contact kwam, maar boven al heel erg gefeliciteerd.
    Ik zie je weer in Goutum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Negreira

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 247756

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: