Henro en Tempels - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Henro en Tempels - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Henro en Tempels

Door: Dicky Dikken

Blijf op de hoogte en volg Dicky

24 Augustus 2016 | Nederland, Schiphol

Om over de tocht het een en ander te begrijpen, wil ik nog het volgende aan jullie kwijt. Er zijn dus 88 officiële tempels verdeeld over het hele eiland. De meesten liggen aan de route en een flink aantal zijn bovenop een berg of heuvel gebouwd. Er zijn dagen, dat je meer dan zes tempels op de route aandoet, maar in sommige gevallen moet je ook twee dagen bikkelen om bij de volgende tempel te komen. Om respect te tonen aan één van de grote voorgangers van het Shingon Boeddhisme Kobo Daishi (ook wel Kukai genoemd) en de tempels zelf, dien je bij binnenkomst van de tempels, een bepaald ritueel te volgen. Niet dat ik een Boeddhist wil worden (dat heb ik al uitgelegd), maar ik kan prima het respect opbrengen voor een ander zijn denkwijzen en me aanpassen. Ik zal me dus in de komende tijd netjes houden aan die regels en gewoonten of, misschien pas ik ze iets aan.
Op de foto kun je precies zien hoe het ritueel bij zo'n tempel er uit ziet en zo als je ziet, het is een heel gedoe.
De andere foto geeft aan hoe een Henro gekleed gaat. Ook een heel circus, waar ik maar voor een gedeelte aan mee doe. Een wit hesje en een hoed voor de zon, wil ik nog wel gebruiken en de stok, die neem ik zelf mee. Bij de eerste tempel kun je alles kopen. Een boek voor de stempels, een aantal naamslips (osamafuda) en wat wierook en ik ben ready to go. Nu eerst de reis ernaartoe.