Radio Fryslan editie. - Reisverslag uit Miyoshi, Japan van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Radio Fryslan editie. - Reisverslag uit Miyoshi, Japan van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Radio Fryslan editie.

Door: Dicky Dikken

Blijf op de hoogte en volg Dicky

14 September 2016 | Japan, Miyoshi

Woensdag 14 september.
Op een gegeven moment word ik gebeld door iemand van Radio Friesland of ze een gesprek met me kunnen hebben. Hier een kort verslag van het gebeuren.
"Hy besiket 88 timpels yn 44 dagen: Dick Dikken út Ljouwert is no op de helte fan syn pylgertocht yn Japan. Jierliks lûke sa'n 150.000 minsken lâns alle 88 timpels. Femke bellet mei him om te hearren wêrom't er dit docht en hoe't it giet!"
Zo staat het in de vooraankondiging van radio Friesland en het gesprek gaat op dinsdag avond 13 september, zo snel dat ik amper mijn verhaal kwijt kan. Nu zal dat ook komen door mijn enthousiasme, want mijn gevoel zegt dat ik wel uren door kan lullen.
Via deze link http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/de-middei-fan-fryslan-fan-13-septimber-2016-1300
Kun je het radio verslag beluisteren, het begint op 43 minuten.
Het volgend verslag met diverse foto's is op hun site geplaatst. Eerst staat er dat ik 65 ben, dus maar even gemaild dat dat een foutje is. Zo ijdel ben ik nog wel. Gelukkig herstellen ze het snel zodat ik weer 61 kan zijn.
Ljouwerter Dikken makket pylgertocht troch Japan.
Dit is zo'n andere wereld. Het is hier zo mooi, dit had ik me niet voor kunnen stellen." Dat seit Dick Dikken (61) út Ljouwert. Hy is dwaande mei in pylgertocht yn Japan: de Skikoku 88 is in tocht fan 1200 kilometer lâns 88 timpels. It is de bedoeling dat minsken de tocht yn 44 dagen folbringe.
Dikken hat no timpel 1 oant en mei 11 en 46 oant en mei 88 rûn. Hy hat it middelste stik earst efkes oerslein: "Het was toen zo warm, dat ik na tempel 11 even op moest houden. Ik heb een uitstapje gemaakt naar Hiroshima."
De reis giet fierder
Dikken sil noch wol nei de net besochte timpels ta. Wa't de moaiste is dy't er oant no ta sjoen ha't, kin er net sizze. "Alles is zo indrukwekkend. Zo was er bijvoorbeeld een houten tempel, die half in het water lag. Bij laag water kon je er bij komen. It wie de wrâldferneamde Shrine by Miagiama. Het was daar net zo druk als op Ameland, zo graag bezoeken mensen de tempels."
Wêrom dogge je soks?
Dikken kin koart wêze oer syn redenen foar it rinnen fan de tocht: "Omdat ik leuk vind. Dat klopt grammaticaal niet helemaal, maar dat zei mijn kleinzoon altijd als hij uitlegde waarom hij iets zei. Het is ook de titel geworden van mijn boek over mijn eerdere pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Ik wil gewoon de cultuur opsnuiven en meemaken hoe het hier is." Dikken sliept oeral en nearne: yn in hotel, yn in timpel of sels yn bushokjes. Hy sil 10 oktober wer weromkomme nei Fryslân. Oant dan is er te folgjen op dickydik.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 250865

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: