Geschiedenisles - Reisverslag uit Luzy, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Geschiedenisles - Reisverslag uit Luzy, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Geschiedenisles

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

15 April 2010 | Frankrijk, Luzy

Zoals ik al gezegd heb, kon ik gister het verhaaltje niet weg krijgen, dus vandaag maar dubbel. Heb gister nog wat zitten kletsen met die jongens uit Parijs en die vertelden mij nog een leuk wetenswaardigheidje over de Morvan. Het blijkt dat de meisjes uit de Morvan, vroeger naar Parijs gingen om de baby’s van de aristocraten te zogen. Die aristocratie vond namelijk dat er zulke grote sterke kerels in de Morvan woonden. Sommige meisjes en dus later vrouwen deden dat dat soms wel 20 jaar achter elkaar. Het geld werd dan naar huis gestuurd en was vaak vele malen meer dan de jongens met houthakken konden verdienen. Het is dus zo geweest dat het zogen een tijd de belangrijkste bron van inkomsten voor de Morvan is geweest. Na een heerlijk ontbijt trek ik er weer op uit. Al met al heeft het me maar 44 euro gekost. Een kilometer of vijf over een rustig asfalt weggetje brengt me weer op de track, die meteen met een fikse klim begint. Ik zet hem in de diezelstand en loop in een keer naar boven. Dat is voor mij een beetje een uitdaging. Gelukkig moet ik onderweg even een foto maken zodat ik iets bij kan komen. Aan de kant staan allemaal hulstbomen, dus rond de kerst zal het er hier ook mooi uit zien.
Bovenop heb ik een flinke hartslag, maar binnen een paar minuten is hij weer normaal dus met de conditie zit het wel goed. Er zijn hier op de top resten van diverse oudheden een Romeinse villa, van voor de jaartelling een Franciscanen klooster dat ze daar begin 1500 tegenaan of op hebben gebouwd en daar zit ik nu een bakje te doen, 2000 en 500 jaar later. Zei ik bovenop, het bleek nog niet bovenop te zijn, na nog een klim kom ik op de top 810 m, die van Impe ken ut echt wel schudde nou met zien bolletjes trui. Hier wordt ik op een schitterend uitzicht getrakteerd, het is jammer dat het wat heiig is. Daarna dalen en het is echt dalen, ik moet alle zeilen bij zetten om niet in een looppas te komen via een droge beekbedding blijf ik maar dalen, op een gegeven moment vraag ik me af hoever kan een mens dalen. Van 810 m naar 370m.
Net als de stok mij ontzettend heeft geholpen om boven te komen is het nu mijn steun om de vaart er uit te halen. Onderaan bij een pittoresk huisje, staat daar dan ineens een bankje, waar ik even heerlijk op ga zitten mijn broodje eet en deze ervaringen noteer. Als een oud vrouwtje uit een huisje naar buiten komt, lacht ze wat en gaat weer naar binnen. Ik loop nog twee kilometer verkeerd, hoe het kan ik weet het niet, maar ik besluit de trackroute te volgen en niet de gepeilde route. Na 24 kilometer besluit ik van de track te gaan en te gaan asfalteren. Het schiet geen meter op, allemaal bochten en heuvels, ik kom maar niet vooruit op de kaart. Bij een boer, is een betonnen wasbak met een kraan, kan ik mooi mijn waterzak even bijvullen. Er ligt wat hooi in de bak en als ik de kraan opendraai, schieten er een stuk of zeven salamanders onder het hooi vandaan. Vandaag probeer ik tot Luzy te komen en nu geen geintjes maken van Luzy de B, hoofdluzy of schaamluzy want dat kan ik zelf wel. Bij binnenkomst in Luzy passeer ik twee hotels, maar loop door naar het op borden aangegeven logement. Dit blijkt vol te zitten. Doe wat inkopen en de verkoper geeft me aan, dat ik naar hotel le Gare moet gaan dat is het goedkoopste.
En inderdaad 25 euro, wel douche en toilet op de gang, who cares. Mooi oud kroegje erbij, ik moet wel een uur wachten tot de kamer klaar is, kan ik mooi even een biertje happen. Prima kamer voor één persoon koffiesetapparaatje en magnetron aanwezig en een goed bed, dus wat wil je nog meer.



  • 15 April 2010 - 19:48

    UPC:

    Geachte heer D. Dikken.

    We hebben uw klacht over de trage verbinding gelezen, en tracten om dit te verbeteren, om de veloren arbeidstijd te verminderen. Dir in overleg met de heer de Jager

  • 15 April 2010 - 20:47

    Dennis, Sem En Wendy:

    en luzyfers hest dat wel??

    Ben benieuwd of het kaartje er zaterdag is want de kaartjes doen er lang over nu je zo ver weg bent.
    We zullen de mooie verhaaltjes op de kaartjes uittypen en opslaan. Komt goed!
    Kus van ons

  • 15 April 2010 - 21:51

    Astrid&Melle:

    Even wat anders Dick,leuk voor jou dat je aan het wandelen bent!!!!!!!!super hoor,maar jammer dat je er niet bij kunt zijn bij de opening van het dorpsplein van Goutum,konden we eindelijk eens samen zingen.Ha,Ha.We hebben afgel.woensdag geoefend met het Sh.koor,erg leuk en een hoop lawaai.succes verder.

  • 16 April 2010 - 08:13

    Joop Van Hecke (zld):

    Goed dat je berichten weer doorkomen, zal mogelijkerwijs nog wel eens voorkomen. Ik denk dat de minister dit ook niks vindt nu je dubbele berichten moet versturren. De dag dat wij niks kunnen lezen wordt er natuurlijk langdurig gesproken wat je dan wel aan het uitvoeren bent.Nu wordt de werkonderbreking zelf nog wat langer. Het gaat je goed en ik blijf je volgen op je tocht. Bon voyage.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Luzy

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 249336

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: