verslag tweede maand - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu verslag tweede maand - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

verslag tweede maand

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

10 Mei 2010 | Frankrijk, Lectoure

Terugblik op de tweede maand.
Na Vezelay is het dus wel een heel andere tocht geworden, qua omgeving en natuur dan de eerste maand. Eerst de Morvan met zijn uitgestrekte bossen, die gewoon overweldigend zijn, samen met de rust, geweldig. De toevallige ontmoeting met Paul en Hanneke, hoe bedenk je het. Het in de mist liggende lac Setton, wat schitterende plaatjes opleverde. Eten boven op de toren en als enige bewoner van een fort, zijn zaken die ik niet snel zal vergeten. De gemoedelijkheid bij de mensen langs de weg van Cluny. De beklimming, achter Mont Bryson en de aankomst in Le Puy en Velay, wat mij betreft de stad die me het meest heeft gedaan. Daarna de GR 65, niet verwacht maar de eerste 200 km best pittig, op en neer met flinke hoogteverschillen, niet iets voor watjes op zondagmiddag. Wat me heel erg is op gevallen is het verschil in drukte van, voor en na Le Puy. Dat het voor de mensen en dorpen, waar de GR 65 langs loopt, een dusdanige bron van inkomsten is, zeg maar bestaansrecht geeft. Als deze route er niet zou zijn, zouden deze dorpen niet meer bestaan. Bij ieder dorp waar je binnenkomt, staan er aanplakbiljetten van plaatsen waar je kunt slapen of eten. Iets waar ik de eerste 6 weken naar heb moeten zoeken. In de eerste zes weken moest ik zoeken naar iemand die de zelfde kant op ging, de laatste weken kom ik er tientallen tegen. Honderden die korte stukken lopen, kortom veel mensen, die de route lopen in allerlei vormen. Ik heb een hardloper ontmoet, een barberkoor van vier man, die in de kapelletjes en kerken gingen zingen. Misschien iets voor het GS&BK raken ze die buiken ook eens kwijt. Ondanks dat ik flink aan toffel, neem ik de tijd om in gesprek te komen met andere lopers. Je krijgt dan soms leuke gesprekken, met mensen die hetzelfde doel hebben en de zelfde kant op gaan. Leuke ontmoetingen in de tweede maand, waren natuurlijk met Paul en Hanneke, de jongen uit Perpignon, de natuur boer en zijn nicht, het klooster waar ze me een heerlijk maal voorschotelden en dan zeggen dat ze op bed gaan. Jodokus, De Duitsers uit Bambergen, twee toffe homoseksuele Canadezen, die wel heel veel plezier hebben om mijn naam, de Zwitsers eigenlijk te veel om op te noemen. Wat me meevalt is, de taal die mij steeds beter afgaat, niet dat ik hem spreek, maar ik begrijp de mensen hier en zij begrijpen mij. Het aantal kilometers dat ik tot nu heb gelopen is iets over de 2000 en dat betekent dat ik nog een goede 1200 te gaan heb. Tot Fisterra of Finnistterra 't is maar net hoe je het beestje noemt. De kosten, tot op dit moment ben ik zo’n 1900 euro kwijt, wat neerkomt op een kleine euro per km en dat is alleen slapen en eten. Als ik mijn uitrusting meereken, maar dat doe ik wel aan het eind van de rit. Spijt? Heb ik tot op dit moment nog geen minuut gehad, een groot avontuur en zo beleef ik het ook. Elke dag is weer nieuw, ik maak snel contacten, maar neem ook net zo snel weer afscheid zonder achterom te kijken, al zou ik dat bij sommigen wel eens willen doen. Schema, ja ik lig voor op mijn schema, maar ben daar niet mee bezig, ik loop als ik het leuk vind en heb ik er geen lol in dan loop ik niet. Eten en slapen? Ben ik niet moeilijk in, ik kan bijna overal slapen en eten doe ik alles, alles smaakt ook heerlijk en soms heb je kleine hobbels in de slaperij, maar dan is het de volgende keer weer top, dus waar hé we ût over. Wat is er nog meer te evalueren, het schrijven ik vind het leuk om te doen, weet niet of het taaltechnisch altijd goed in elkaar steekt, maar daar gaat het niet om wat ik probeer is een gevoel, een reis te verwoorden, mijn belevenissen jullie te laten meebeleven. Reacties zijn voor mij, aan het eind van de dag een kwaliteitsmoment, dat ik bewaar voor als ik die dag helemaal gesetteld ben, ik kan er enorm van genieten en ben jullie er dankbaar voor. En dan mijn webmaster die om maar in de sfeer te komen, naar Frankrijk reist om een goede feeling te krijgen met de stories. Nee zonder flauwe kul, zonder haar had ik dit nooit kunnen doen, het jammer dat ze censuur uitoefent, om haar zelf weg te cijferen. Als slot van deze terugblik nog dit, wat ik doe als ik thuis ben, sommige stukjes aanvullen, ik kan echt niet alles opschrijven, en andere foto’s bijplaatsen. Misschien in de vorm van een boek o.i.d. In ieder geval niet via de site. Op naar de laatste etappe. Bon route.


  • 10 Mei 2010 - 19:42

    Saskia K:

    Hey Dicky,
    Prachtig om ook dit weer te lezen! Het gaat je maar goed. Leuk dat Willy en Kevin bij je zijn geweest, maar wij misten het vaste ritueel van het lezen van je site wel!!!

    Succes met de laatste 1200, blijf genieten, ervaren en vooral.. schrijven ;)

    Fan út Koudum, Sas

  • 10 Mei 2010 - 20:10

    Jacob En Ellen:

    fantastisch, hebben eindelijk google earth geinstalleerd, en kunnen dus mooi zien waar je zit. Lijkt morgen een dag tussen allerlei weilanden (??) te worden. Jammer dat de eventuele hoogteverschillen er slecht op te zien zijn.Misschien zijn de weilanden dus wel valleien tussen flinke heuvels in. Nou ja, we lezen morgen wel weer hoe je dag was. Fijn om te lezen hoe je leeft bij de dag, en geniet van alle momenten op zo'n dag. En heerlijk om ons daarvan mee te laten genieten.

  • 10 Mei 2010 - 20:15

    André Hero:

    Wat n heerlijke terugblik Dicky! Wat n enthousiasme, zou zo met je mee willen lopen! Geniet van t laatste stukje met volle teugen, nog maar 1200 kms???!!!???? Help, nog n giga afstand!!!!

    Groeten van onder onze oldehove

  • 11 Mei 2010 - 09:56

    Ski Kienders ! !:

    donkerbrun en oek nog plaatsjes er bij keken ?
    bin bliid dat er weer ferhaalsjes binne fan dy, je gaen dat gewoan missen !!! toffel mar moai deur ,dou bliefst onze knuppel ,top !!!ow jah aris fenavond de driede wedstrijd in de play off s ,we mutte eigenluk winne dan staat et 2-2 en hewwe op himmelveart de beslssing , t gaet om de best of 5 snapst.nou goeie .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lectoure

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 249332

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: