Brazil - Reisverslag uit Villatuerta, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Brazil - Reisverslag uit Villatuerta, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Brazil

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

19 Mei 2010 | Spanje, Villatuerta

24 uur is te weinig in een dag om zulke dingen te doen. Lieve mensen ik wil jullie ontzettend bedanken voor je reacties, het is fijn om ze te lezen, het is een stukje thuis wat ik hier binnen krijg en verslind. Wat betreft de 24 uur het is gewoon te weinig voor wat ik allemaal beleef, in het donker in mijn bed ben ik de stukjes aan het maken, als ik overdag en dat lukt me vaak niet, om allerlei redenen, zon, andere kletspartijen enz. Alles in de avond schrijven is lastig. Niet dat het me teveel is, ik doe het graag en vind het leuk, maar de momenten om rustig te schrijven zijn hier op één hand te tellen en in de avond moet je een plekje zoeken, waar je rustig kunt schrijven. Vergeet ook niet mijn webmaster, die toch maar mooi iedere avond het geheel toonbaar op het internet zet, toppie. Terwijl ik hier in het donker zit te typen is een snurk battle gaande, net als gister in de grote refugio. Tussen de snurkers en de toeteraars, was het volgens mij gelijk spel. Ik ga slapen doe een boek op, luisterboek en ik hoor niets, welterusten. Om vier uur moet ik naar de wc en gebruik mijn ipod als licht. Kan mijn lampje niet vinden, als ik weer op bed ga valt hij naar beneden op het bed onder dat van mij, ik hoor niets dus pak hem als ik wakker wordt weer op. De Duitser onder mij, verteld mij vrolijk dat hij hem op zijn hoofd heeft gekregen. Gelukkig doet hij het nog. Een goed Duits ontbijt, allemaal groepsfoto’s en we vertrekken. Het eerste stuk door Pamplona is mooi lopen, de bevolking staart recht voor zich uit op weg naar hun werk, ze reageren nergens op. Eenmaal buiten de stad is het weer een geweldig pad, we maken een mooie klim naar Puerto du Perdon een mooi plekje boven op de berg. Het waait hier constant windkracht vijf en het beelden van het wuivende korenveld is werkelijk prachtig. In een foto niet te pakken maar wel met de video. Mooi dorpje ontzettend goed gerestaureerd, ik had gedacht dat Spanje veel armer was, maar het ziet er hier perfect uit. Het pad loopt in ieder geval best, we komen weer heel veel nationaliteiten tegen, Zweden, Britten, Litouwen, twee meisjes uit Valencia, die vrijwillig hun plaatsje op de bank opgeven voor twee oude mannen. Het zijn ontzettend leuke meiden die graag over Spanje willen vertellen. We treffen twee Finse vrouwen, waarvan één dezelfde route heeft gelopen, als Willy en ik dertig jaar geleden in Finland hebben gelopen. De Berenroute. Twee Canadese vrouwen die me vertellen dat ik over vijf weken naar Nova Scotia moet gaan. Nog veel meer landen trekken aan ons voorbij, of beter gezegd wij trekken aan hen voorbij. Op de route zijn veel fietsers en op grote gedeelten van de route zitten ze op dezelfde weg. Zo ook als we gaan stijgen, de gewoonte is, dat de eerste fietser verteld hoeveel in zijn groep zitten, dan kun je daar rekening mee houden. Een ongeschreven wet is dat de fietser, op de wandelaar past. Zo passeert ons een jongen 25 jaar moderne mountainbike en dito kleding, in het Italiaans roept hij zes. Wij tellen net voor de klim in het Spaans tot zes en gaan verder, berg op. Op een gegeven moment vallen alle fietsers stil, wij passeren en roepen heel hard dos=twee. De fietsers besluiten om te keren. We gaan als een speer ik test mezelf en het is onvoorstelbaar voor een Hollander, helaas moet de Oostenrijker passen. Ik heb een geweldige conditie. Als we een uur later op een marktplein wat zitten te eten komen de fietsers, zes jonge Italianen in mooie kleding en mooie fietsen voorbij. Wij roepen uno, dos, het zijn sportieve jongens en feliciteren ons. We passeren Puento Reina, een ontzettend mooi dorp, met een Romeinse brug. Vele Romeinse bruggen zullen volgen en mooie. Bij één van de bruggen vliegen er twee gele vogels onder door. Ze verdwijnen in het groen. Vanavond slapen we in een Braziliaanse refugio in Villatuerta, althans dat is de bedoeling. Het lukt, er is plaats en het is een stuk relaxster dan in de Duitse en Nederlandse (niets ten nadele van hen), gite = refugio. Hetzelfde gevoel wat ik heb gehad toen we in Natal, Brazilië waren, zo relaxt. Tien euro en we kunnen slapen, hoogslapers en alle bedden beneden zijn bezet. Er is nog een tweepersoons beneden en nog vier bovenslapers. Bernhard staat er op dat ik de tweepersoons neem, hij heeft de vorige keren eerste keus gehad. Oké. We drinken de wijn, die de hele dag is mee gesleept, doen inkopen, bij de plaatselijke winkel, ik kook. Het is een waar feest om in die winkel wat te kopen, we hebben ontzettend veel lol, met de eigenaren van de winkel en krijgen aan het eind worst uit de streek mee. Ik ga koken en Bernhard wast af. Er is zoveel dat we een Spanjaard uitnodigen om met ons te eten, hij maakt er dankbaar gebruik van. We treffen nog een jong Duits koppel, dat ontzettend aardig is, hij heeft last van zijn knie en gaat heel langzaam. Ik moet het verhaal sluiten, het moet naar Nederland maar als je in Villatuerta komt, ga slapen bij Albergue Villatuarta "La Casa Magica" voor nou welterusten, na een geweldige dag van 44 km zzzzzzzzzzzzzzzzzzz


  • 20 Mei 2010 - 17:42

    GPSJan From Stiens:

    Ha die Dicky der was ikke ook weer. weer bijgekomen van mijn "tochtje" weer paar dagen gewerkt en weer jou prachtige verhalen gelezen. kerel elke keer word ik er weer stil van jou schrijverskunst. Ook je Webmaste dank voor haar werk in dit gebeuren, toppie wat jij doet.Ik ga zaterdag klein tochtje doen (25) om langzaam weer op te bouwen voor mijn volgend wandelhoogtepunt, nl over 2 weken de kennedymars te Steenwijk,okk weer een hele uitdaging zo iets denk ik. kon tijdens de 11 stedentocht mooi hiervoor trainen (smile) Dicky succes in het spaanse land, en oant de oare keer. groetnis ut Stiens

  • 20 Mei 2010 - 19:46

    DSW:

    Uit de verhalen lezen we dat het goed met je gaat en dat je vol energie zit!! We worden er blij van om dit te lezen en ook dat je zoveel plezier hebt met je wandelmaat! De foto`s zijn ook prachtig om te zien. Maar wat lezen we nu, slepen jullie de wijn nu ook al mee tijdens de wandeling!! Nu beginnen we ons wel een beetje zorgen te maken. Eerst allemaal spulletjes weggooien vanwege het gewicht en wel een fles wijn mee kunnen nemen??? Vandaag de kaart met het paard ontvangen. De vorige kaart met de hond had ook weer een pakkende tekst: ondanks de jaren bent u altijd klaar om de uitdaging aan te gaan!!
    Succes maar weer en het mooie weer is er weer dus geniet er van!!
    liefs Dennis, Sem en Wendy

  • 20 Mei 2010 - 20:41

    Jacob En Ellen:

    Des te knapper om elke dag weer behoorlijk lange, en leuke stukjes te schrijven. Paadje langs de bloemen zag er prachtig uit. Pas op voor loslopende stieren!! Heb vandaag (Ellen) op personeelsdag ongeveer 14 km gelopen, en voel elke spier en bot in mijn lijf. Snap dus echt niet hoe jullie dag in dag uit zulke afstanden wegwerken. Pff, petje af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Villatuerta

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 250986

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: