Dicky Dik in de Abdij - Reisverslag uit Dinant, België van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Dicky Dik in de Abdij - Reisverslag uit Dinant, België van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Dicky Dik in de Abdij

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

26 Maart 2010 | België, Dinant

Wat mij nu is overkomen, ik loop Dinant binnen komt er een labrador op in volle vaart op me toegelopen, een mevrouw in de verte geeft met handbewegingen aan dat hij niet gevaarlijk is, ik neem de hond mee terug naar zijn baasje en we raken in gebroken Engels aan de praat of ik naar st Jaques loop en of ik op weg ben naar de Abdij van Leffe? Die van dat bier vraag ik haar en of je daar goedkoop kan slapen. Volgens haar kun je daar gratis slapen. Oke ik had wel eens wat gelezen over die overnachting plaatsen maar dan moet ik het ook maar eens zelf mee maken. Nadat ik heb aangebeld hoor ik een vrouwenstem, ik meld dat ik een pelgrim ben, in het
Frans he: je suis un pelerin met een accent op de 1e e maar ie kan ik niet vinden. Ze roept nog wat Frans door de intercom maar dat is aan mij niet besteed. Twee minuten later doet er een meisje van een jaar of 24 open en meldt dat de pater er zo aankomt en of ik maar even wachten wil. Ik sta in een hal met diverse oude schilderijen 2 x 6 meter kunststukjes zo te zien die allemaal wat gelovigs uitbeelden. Een grijze pater in wit/grijs gewaad vraagt of ik alleen maar Engels spreek of ook andere talen, hij blijkt ook Nederlands te kunnen. Hij gaat mij voor naar een eetzaaltje en vertelt dat hier de gasten altijd eten. Na een vraag om wat ijs voor mijn scheen rukt hij de vriezer open en tovert een ijszak tevoorschijn. We gaan via allerlei gangen en trappen naar de gastenverblijven en ik krijg een keurig kamertje toebedeeld. Hier is het toilet en hier de badkamer en hier is het programma. Kortom ik moet maar zien of ik aan de dienst mee wil doen. Het is om 18.30 uur. Ik neem een heerlijk bad snuffel eens wat rond en besluit uit beleefdheid de vepres bij te wonen, ik ga ergens achter in zitten en dommel wel wat weg. Ik moet allerlei trapjes op en af, gangen en deuren door voordat ik in de kerk kom ik vraag aan de pater van dienst waar ik plaats kan nemen hij geeft me een plaatsje tussen hen in. Ook krijg ik tekst, in het Frans van de psalmen die ze zingen en ik moet zeggen zingen dat kunnen ze. Menigeen bij ons op het shanty en balladkoor kan daar een puntje aan zuigen. Als zij gaan staan ga ik ook staan als zij gaan zitten ik ook. Na een half uur is het finie en snellen ze zich naar de eetzaal. Ik ga naar de gasten eetkamer. Het is een souper, ze eten hier 's middags warm, er staat voor mij klaar een vleesplank met diverse soorten vlees en worst, een kaasplank met div. Soorten kaas en diverse soorten brood, ook wordt er nog een grote kom met een soort van erwtensoep opgediend grandioos. Als ik volgevreten naar mijn kamer ga ben ik een hele ervaring rijker.
Op mijn kamer schriijf ik nog wat, maak de van te voren ingeslagen twee Jupilers soldaat en ga op bed. Kwart over vijf ben ik wakker en kan ook niet meer slapen, ga er uit zet koffie nou ja zetten, Nescafe gold met heet water . Goed te drinken hoor. Schrijf nog wat doe allerlei kleine dingetjes en pak mijn rugzak weer in. Om half acht is er weer een dienst en ik zou nog een geluidsopname maken. Het is bijna. Hetzelfde althans dat denk ik versta het niet. Aan het begin van het half uur zet een wit gewade pater met de afstand bediening de klokken weer aan. Het valt me op dat ze er met een rotgang van door gaan honger zeker. In de gasten kamer staat een perfect ontbijt klaar, div broodsoorten en beleg koffie thee en melk en fruit. Ik maak mijn heet water voor mee klaar en schrijf een stukje in het gastenboek, de stempel oater komt me een stempel brengen dat wilde die van gister niet doen want dat was zijn taak. Ik breng de vuile vaat naar de keuken en vraag waar de pater van gister is, hij wordt opgesnord, ik bedank hem en vraag wat het kost? Nee dat is gratis en hij wenst mij een goede reis trek je de deur wel goed achter je dicht? Ik loop door die gangen naar de uitgang ben denk ik een superervaring rijker.


  • 26 Maart 2010 - 22:25

    Klaas En Cobie:

    Hoi, Dicky, is zeker een superervaring. Bovendien is het ook goed voor je, heb de indruk dat je er zelfs inspiratie opdoet. Denk dat dit verslag laner is dan vorige. En ja..... puntje zuigen kunnen ze wel, ook als ze voor het zingen de kerk uittgaan.

  • 27 Maart 2010 - 09:20

    Johan:

    hey Dicky, je bent hopelijk wel op de hoogte van de escapades van die paters, priesters en weet ik veel wie niet meer, toch?Dus bij een volgend bezoek aan een abdij wel even goed de hand op de gulp hoor.(grapje)
    Ik heb afgelopen woensdagavond naast jouw biertje ook die van Kees moeten opdrinken(die was er nl. ook niet)Hele tour hoor.Ik las net dat je al in Frankrijk zit, nog een klein rukje dus. Het gaat super dus en ik hoop dat je scheen weer beter is.Succes verder jonkje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Dinant

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 250886

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: