Mijn eigen kapelletje - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Mijn eigen kapelletje - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Mijn eigen kapelletje

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

09 April 2010 | Frankrijk, Parijs

Was het bed gister te hard, vandaag was het te zacht. Ze hebben hier van die veren spiralen en niet van die heel dikke matrassen, zodat je, als je op bed ging zitten 25 cm naar beneden zakt. Echter geen probleem, twee matrassen op de grond en ik heb heerlijk geslapen. Van goed negen tot zes, dat is meer dan genoeg. Ik pak mijn spul bij elkaar, alleen mijn vest is nog een beetje vochtig, maar ze verwachten vandaag mooi weer dus in een plastic zak en in de rugzak. Lekker bakje koffie, ontbijten, schrijf nog even een bedankje op een servetje jaaaaa, in het Frans en dan peer ik hem weer. Het gaat direct berg op blijkbaar moeten die wijnranken op een helling staan, waarom ik weet het niet. Zie daar een ontzettend vernuftig karretje, een kruiwagen open haard. Alle takjes die ze van de ranken knippen verbranden ze meteen de as laten Ze achter tussen de wijnranken. Na iedere berg volgt weer een dal en bij het boven komen is het altijd weer een schitterend gezicht om een dorpje beneden in het dal te zien liggen. Deze keer is het nog in nevelen gehuld. Je merkt dat het hier hoger wordt, ik zit zo gemiddeld bij 320m op het hoogste punt en in de dalen ongeveer 250m. Dat is soms lekker klimmen, maar wat zal dat dan worden in de Pyreneeën daar is een etappe bij die van 200 naar 1400m gaat. Wat mij opvalt, is dat het zo stil in de dorpjes is, je ziet niemand, je zou toch kinderen moeten zien ze hebben hier twee weken vakantie, maar nee uitgestorven. Om tien uur even een bakje in een bushokje of ouderen hangplek ik weet het niet. Zo te zien kon het de plaatselijke kippenslachterij wel zijn of de kat van de buren heeft de papagaai er opgegeten. Ik besluit vandaag om mijn eigen route te maken en de GR 654 te lopen, wel blijf ik er steeds ongeveer vijf km evenwijdig aan lopen. Kleine dorpjes, mooie klimmetjes en afdalingen en mooie rondgezichten als je boven op staat. Ik besluit van dat soort rondgezichten voortaan een filmpje te maken, kost niets meer nou. Ik ben hier in het gebied Ardennen Champagne en zoals de creatie van Paul de Leeuw dan zegt schitterend en spucht er wat bij. Bij een rijdend winkeltje haal ik nog een kaasje, appel en een half stokbrood, handig die wagentjes, moet ook wel want nergens in die kleine dorpjes is een winkel. Na vijf uur lopen stop ik, honger en het stokbrood gaat al soppend in de bouillon binnen twee minuten achterover, kaasje en bakje koffie erbij, wie maakt me wat. Alleen de zon die laat maar op zich wachten, hij heeft enkele pogingen ondernomen, maar het lukt niet echt. Eindelijk vier uur breekt hij door, als ik dan vijf kilometer voor Tonnerre nog een flinke klim moet maken, hek ik direct het zwit op e kop. Tonnerre, en vooral niet met dit weer zie je niet net als Leeuwarden al van verre liggen, nee je komt een puist over en daar ligt het, met zijn romaanse, uit 1288 en ver boven de stad uit torende Leglise Saint Pierre.
Die jaartallen hang me daar niet aan op want dat haal ik uit het Frans dus. Als ik bij de toerist office vraag om een plekje zegt het meisje lief dat ze net complet zijn en twee dames met rugzakken lopen net uit de deur. Ze geeft me een adres waar ik me kan melden de pastoor woont daar en ik mag wel in het kapelletje slapen. Ik moet in een steegje een doorgang nemen daar is een deur en die moet ik hebben. Als ik voor die deur sta hoor gestommel aan de andere kant meld mij en even later staat er een vriendelijke mevrouw, die perfect Engels spreekt, me uit te leggen dat ik het verkeerde huis heb. Ze is meer dan een half uur voor me bezig om me onderdak te verschaffen in het kapelletje, praat met de huishoudster van de pastoor en vertaald het weer terug. Regelt ook nog even een sleutel van de achterdeur zodat ik Tonnere by night kan zien zegt ze lachend. Ze wijst me de supermarkt, waar ik teveel boodschappen koop 75 zakjes koffie, salami, ham en eieren en paté en nog veel meer, maar zien wat ik op kan eten en wat ik mee kan nemen. De twee andere pelgrims lopen bij mij voor het raam langs, blijken ze in een huis op hetzelfde terrein te zitten, het is n.l een afgesloten terrein. Een van hen spreekt Nederlands zij hebben nog wel een matras en een deken over, maar het moet voor 7.30 uur weer terug zijn, geen probleem, ook weer opgelost dus. Maak een heerlijke uitsmijter met ham, een heerlijk toetje, fruit en een biertje na, top. Ga zo de stad nog even bekijken en dan pitten, morgen richting Avalon niet naar Chablis en Auxerre, maar zien hoever ik morgen kom. Ben de stad nog even in geweest maar is een dooie boel, nog even naar boven naar die kerk, heb je een mooi uitzicht over de stad en toen via allerlei nauwe steegjes weer terug. Nog even een kebabje gehaald en dan maar naar mijn eigen kapelletje, wat zal die jacob wel niet zegge, ik zal zo 'n jurk aantrekken van die geestelijken en dan een foto maken, leuk als kerstkaart (cabaret) nee hoor ik drink mien blikjes bier op en ga pitten.
O ja mensen, als jullie reageren, wat ik prachtig vindt, zouden jullie dan bij je voornaam ook de eerste letter van je achternaam willen zetten, dan weet ik wie het betreft. Bv Eric b of zo. Goeie.


  • 10 April 2010 - 21:11

    Frank Steunebrink:

    Hey Dicky,

    Ik ben blij dat je weer verder op weg bent, en de problemen met je voeten over lijken.
    Afgelopen woensdag hadden we het over jou en toen bleek dat bijna niemand de link bewaard waar we jou kunnen volgen, dus ik heb de URL nog maar een keer naar het hele koor gestuurd (Het blijven shantymannen he, denken maar aan 1 ding ...... precies ..) hehe , dus ik verwacht dat er nu meer Shanty jongens mee lezen.

    Een goeie reis verder, en veel loop plezier.

  • 11 April 2010 - 10:43

    Kevin D:

    Er wordt maar goed voor je gezorgt daar !! Gaat de goede kant uit. gelukkig zijn alle pijntjes nu wat weg. Dat dat ouwe lichaam moet natuurlijk eerst ff wennen aan de inspanning !

    Loopse !!

  • 11 April 2010 - 11:13

    Jacob En Ellen:

    Het is fijn om over de prestaties van anderen te lezen, wanneer we, in de zondagse rust langzaam wakker worden met een bakje koffie op de bank. Vooral bij Jacob gaat het vanmorgen erg langzaam, want de derde ronde na voetbal liep gister flink uit. Na een bezoekje aan Piet Boersma (Piele) heeft hij heeeel veel rust nodig! In de tussentijd zal jij er vandaag al zo'n 15 km tegen aan hebben gegooid. Pfff... We zeggen dan ook: Dickie jongen, ga zo door, wij zijn trots op je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 250369

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: