Er gebeurt weer wat! - Reisverslag uit Murias de Rechivaldo, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Er gebeurt weer wat! - Reisverslag uit Murias de Rechivaldo, Spanje van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Er gebeurt weer wat!

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

29 Mei 2010 | Spanje, Murias de Rechivaldo

Er gebeurt weer wat, ik heb een nieuwe tactiek, ik neem geen eten meer mee voor onderweg ik koop het wel. Het is veel gemakkelijker en ik hoef het niet mee te slepen en dat merk ik. Om weer op de camino te komen is het een flink eind door de stad. Ik vertrek vroeg zes uur en ondanks dat er veel meer mensen op de been moeten zijn, tref ik er geen. Ik twijfel zelfs of ik wel goed loop, maar er zijn toch echt levensgrote borden en pijlen. Aan het eind van de stad Leon, na ongeveer tien kilometer, weet ik hoe het komt, taxi's rijden af en aan om de mensen daar uit te zetten, ik vind het prima. Na een dikke veertien kilometer een lekkere bak koffie met een broodje tortilla, dat ik lopend op eet, kilometers hé. Ik probeer een man uit Litouwen in te halen heb ik gister ontmoet en ik wil wel wat meer over dat land weten. Helaas ik tref hem niet, wel een ander, ik schrik me dood als aan de kant van de weg een gekruisigde Jezus hangt. Eerst denk ik dat het een pop is, loop terug om een foto te maken en zie dat hij beweegt, onder hem staat foto een euro. Ik vraag aan hem waarom hij dit doet, hij geeft geen antwoord, lijkt in een trance. Achterlijk, dit gaat mij wat te ver. Als hij daar gaat hangen laat hij dan in ieder geval zijn oksels scheren. Ik betaal een euro, want vindt het toch el een knap kunstje en ga weer verder. Voor me loopt iemand met het Esprit lint uit st Jean, (dat is een teken dat ze daar hebben geslapen) die een lekker tempo heeft. Ik geef even gas en het blijkt een Nederlander te zijn die in Leeuwarden bij de Ing heeft gewerkt, scheidsrechter is, dus genoeg gespreksstof. Terwijl we rustig doorkletsend kilometers maken, lopen we op diverse politie met zwaailichten af. Een honderdtal mensen met een lichamelijke en of verstandelijke beperking is bezig met de camino en krijgen daarbij begeleiding. We roepen net even iets harder en enthousiaster bean camino tegen hen. In Hospital de Orbigo, stapt John, (met de site) ellyenjohn.waarbenjij.nu) op de bus. Hij heeft zijn vrouw geblesseerd achter moeten laten een aantal dorpen terug. Ik ga door tot Astorga of verder. Het wordt verder. Vijf km voor Astorga besluit ik van de route af te gaan en meteen begint het avontuur weer. Eerst kan ik in een mooi bos even lekker uitrusten in de zon, neem een stukje autosnelweg, klim over wat hekken en kom via een heel andere weg Astorga binnen. Dat geeft een wat ander beeld, armoede en sloppen. In het centrum is het prachtig, maak wat foto’s en duik een kroegje in. Drink twee biertjes en eet een bord aardappelschijfjes, als ik vraag om sol, moet de volslanke bazin wel heel erg lachen en ze zegt dat er genoeg sol buiten is. Maar we begrijpen elkaar wel en ik krijg mijn zout. Daarna loop ik nog. Een uurtje om buiten de stad te komen, ik heb het wel gehad om 's avonds in de stad rond te slenteren. 56,56 km staat het tellertje op als ik stop bij een albergue het is een simpel ding maar schoon de baas ruikt naar drank en het kost vier euro, waar hé we het over. Ik ontmoet twee Hollandse fietsers die een dikke maand met elkaar op pad zijn en niets anders doen dan op elkaar vitten. Lekker gezellig. Na het eten zit ik nog wat te schrijven, komt er een Duitse, Zwitser die wiet rookt naast me zitten met een heel duister verhaal. Kop er vanavond maar even bij, dacht ik su. Mensen dit is weer een mooie dag de Messeta is voorbij en de bergen staan voor de deur, ik kijk er naar uit. Het hoogste punt 1515 meter krijgen we morgen en het crus de ferro. Kan ik eindelijk die steen van die dooie visje vreters weg doen. Dat kost hun wel vier weken vis. Familie Dikken morgen een heel mooie ODD toegewenst en neem er maar een op, dan doe ik dat ook als ik over de bergen ben. trusten

  • 29 Mei 2010 - 22:48

    Jan De Boer:

    Top Dikky!
    Succes maar weer.

  • 30 Mei 2010 - 06:31

    Ineke:

    we gaan er zeker een op nemen je kent de fam dikken toch. jammer dat je er niet bij bent maar we zullen het vandaag nog vaak genoeg over je hebben. veel plezier en een dikke tût.

  • 30 Mei 2010 - 07:53

    Kevin & Wendy:

    Hallo daar in het verre Spanje, het schiet al aardig op !! Het moet wel lukken om de eerste wedstrijd van het Nederlands 11tal te halen. Loop niet te snel he, want je moet ook een beetje van het mooie weer genieten !! (Hier regent het namelijk) Wij gaan zo bij mama een bakje halen en dan richtig de ODD !! Jammer dat je er niet bij bent ! Veel succes vandaag en volgend jaar ben je er weer bij !!!
    Heel veel succes, Liefs Kevin & Wendy !

  • 30 Mei 2010 - 09:28

    Jan. J:

    Dicky je gaat als een raket man een dag van bijna 60 km top hoor.
    En als ik je verslag goed lees ook nog oog voor de Spaande Schonen.
    Mooi dat je met zoveel mensen in gesprek raakt en wij maar genieten van je mooi geschreven belevenissen. Dicky het einde komt steeds dichter bij en dan is het straks afkicken.
    Hou de vaart erin
    Groetjes Jan. J

  • 30 Mei 2010 - 09:57

    GPSJan From Stiens:

    Ha die Dicky, ben weer bij met je prachtige verhalen. fantastisch hoe je het beleefd.voor mij nog een week en dan begin ik aan mijn volgende uitdaging nl Kennedymars te Steenwijk.Dicky succes deze week in Spain, met alle schoonheden om je heen.toi toi het is top wat je weer gedaan hebt deze afgelopen week. oant de oare keer groetnis ut Stins

  • 30 Mei 2010 - 12:09

    Eric:

    He Dicky,

    Leuk om weer even op de zondag middag een stukje van je te lezen. Wat zie je er overigens goed uit op de verschillende foto's. Wij hebben ze allemaal even bekeken!!! In Amsterdam vandaag niets anders dan regen,regen. Vanmiddag met de meiden naar het circus, leuk we hebben d'r zin in!!!

    Groet van de Amsterdammers en een dikke kus van Floor & Eefje

  • 30 Mei 2010 - 16:45

    Freddy En Sylvia:

    hee dicky dick, wat top, dat je nog steeds aan het lopen bent! ik zag ongeveer tien dagen geleden een reportage op nederland 2, van de rkk geloof ik, en die ging over deze tocht, over de beweegredenen van mensen, en over de vele mensen, die alleen de laatste drie weken lopen. er was ook een duitse vrouw voor, een leuke meid, die de hele tocht liep, omdat een man haar hart had gebroken... , het was een leuke reportage, misschien om later nog eens te bekijken.veel succes en veel loopplezier.nogmaals petje af!!!!!!! lieve groet sylvia en freddy.

  • 30 Mei 2010 - 17:44

    Jacob En Ellen:

    Goeiedag, je wil zeker echt snel naar huis, 56,56 km!! Die Jezus-hanger, was dat echt met spijkers? Wat een maf. Nou ja, na die saaie dag van gister weer eens wat anders. Loop ze!

  • 30 Mei 2010 - 18:57

    Gees Van Der Meulen-:

    De laatste loodjes. Succes verder ook van Duco, Matty en Piet.


  • 30 Mei 2010 - 19:08

    Jan En Allegonda:

    hallo dicky,
    oranje staat je goed.wat geweldig dat je er bijna bent.diep respect hebben we voor jou.geniet nog heel veel van de laatste loodjes en het mooie weer. groetjes van jan en allegonda tot op ameland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Murias de Rechivaldo

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 249143

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: