Even terug in de tijd - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Even terug in de tijd - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Even terug in de tijd

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

02 April 2010 | Frankrijk, Parijs

Het stukje voor de site is weg, ik heb gedoucht en lig op mijn bed. Mijn batterij is leeg, ik overweeg om te gaan slapen maar dan ben ik om twee uur morgenvroeg wakker. Ik verman me, kleed me aan, loop een stukje de stad in en zie iets waar ik wat kan eten, een menu voor 9,95 en ga naar binnen, voel de sfeer en ik ben in het Vossehol. Voor diegene die dat niet weten, dat was vroeger mijn stamkroeg. Geloof het of niet maar ze doen in het Frans precies dezelfde dingen in een stamkroeg als in Nederland. Ook al versta ik er geen woord van, ik begrijp meteen, dat die ene naar huis moet, anders krijgt hij van zijn vrouw op de kop en dat er een popie jopie binnen komt en een soort van oude Anton (insiders weten wel wie ik bedoel), die met dobbelen een rondje voor de hele zaak verliest. Elkaar begroeten is hier veel hartelijker dan in Nederland, als ze binnen komen geven ze iedereen een hand, ook ik wordt niet overgeslagen goede bekenden of familie zoenen ze. Drie keer, man of vrouw maakt niet uit. Zelfs Fre en Zus ontbreken niet ze zijn alleen 40 jaar jonger. Na twee biertjes ga ik over op de champagne, geef een, krijg een en bestel om negen uur een plate du jour heerlijk ham, worst, kool, wortelen en aardappelen. Vooraf een heerlijke salade met paté en koffie na top. De aardappelen laat ik staan (kan ik thuis wel krijgen) en de wortelen zijn aan mij ook niet besteed, heb al een bril. Drink mijn laatste champagne op in het café, betaal en zoek mijn weg naar het hotel. Het enige verschil tussen Hollanders en Fransen is dat die Fransen harder schreeuwen als ze in de kroeg zitten. Als ik bij het hotel kom vraag ik of ze voor het weekend ook nog grotere kamers vrij hebben, ze zitten het hele weekend vol, het blijkt dat alle leraren van Frankrijk in dit weekend hun bul krijgen in Chalon. Morgenvroeg belt ze een hotel 35 km verder, helemaal goed toch. Als ik op bed lig merk ik dat de champagne en het bier zijn werk heeft gedaan, ik had dit echt even nodig, welterusten. Als ik om zes uur wakker word en uit bed stap, kan ik geen stap verzetten. Onder de rechtervoet is vermoedelijk een spier, flink overstuur. Ik wist niet eens dat die spieren daar zitten. Als ik wat in beweging kom trekt het wat weg. Wat is wijs om te doen, plan A: het hotel 35 km verderop, voor drie nachten reserveren en vandaag naar Vitry de Francois lopen en dan twee dagen en drie nachten rust. Of plan B: in twee dagen naar van Vitry de Francois lopen en dan vanavond ergens anders iets zoeken. Ik besluit voor plan A, kan ik morgen rustig aan doen, alles wassen en ben ik klaar als Willy zaterdag komt. Beneden staat een perfect ontbijt klaar, mensen een aanrader dit hotelletje 35 euro en 7 voor het ontbijt wel douche op de gang, maar die kun Je ook op de kamer krijgen kost een tientje meer. De hotelbazin regelt voor mij het hotel in Vitry de Francois voor drie nachten en ik krijg nog kokend water mee ook. Loop door Chalon naar het kanaal, heb twee zooltjes in iedere schoen voor de demping, als ik eenmaal op gang ben is het wel te houden. Chalon is een mooie schone stad die best een bezoekje waard is. Mooie gebouwen, parken en een leuk winkel gebied. Kleine straatjes, super. Het hele stuk langs het kanaal loop ik op de automatische piloot, er gebeurd weinig of ik heb er geen oog voor en ben teveel met mijn voeten bezig. Ik vermijd om van het kanaal af te wijken ik wil niet meer dan noodzakelijk is lopen. In het begin en aan het eind een buitje van een kwartiertje maar voor de rest is het lekker loopweer. Na 25 km is het echt doorzetten ik moet de gang er in houden. Vindt een stok en begin er in te snijden, geeft wat afleiding, zo wandel ik om 17.00 uur Vitry Francois binnen, nog een kwartiertje naar het hotel, wat er goed uit ziet, modern. Achter het hotel is een Aldi, 'k haal wat eten en drinken want het restaurant is vandaag dicht en ik weet niet of ik wel zin heb om de deur nog uit te gaan. Morgen komt Willy, twee dagen rust heerlijk.



  • 03 April 2010 - 10:38

    Bw En Sandra :

    Hoi dicky.
    Nou het gaat wel lekker zo te zien.
    Moest er lachen om het verhaal met de kikker.
    Groeten en veel plezier de komende tijd.

  • 03 April 2010 - 16:24

    Freddy En Sylvia:

    hallo dicky! leuk langs deze bijzondere weg weer eens wat van je te lezen! kwam er toevallig achter, door een collega,nanne nicolai.lijkt me een enorme uitdaging! veel succes en we gaan je zeker volgen! groeten van stanley menzo en zijn blonde dollie, freddy en sylvia.

  • 04 April 2010 - 09:22

    PAASHAAS:

    Dag Dicky,

    Groetnis fan de GPS paashaas

  • 04 April 2010 - 11:32

    Hielke En Elly:

    Hoi Dicky,

    Je zit op ongeveer een 660 kilometer vanaf Ljouwert, bijzonder knap wat je allemaal presteert, jammer van die stok die hebt laten liggen want zo denk ik dat je er toch een bepaalde verwantschap mee krijgt als is het maar een dood ding. Haal je hem weer even op, de terugreis !! Fijn dat Willy even bij je op visite komt kun je toch even weer bijkletsen en start je je reis weer met nieuwe energie.
    De foto in de douche was jij dat nou, of John Travolta, misschien kun je in je volgende verhaal er even antwoord op geven, nou jonge ik hald der mei op mar wyt net wat wei mei al dy fisk motte dy we te folle bestelle do wist wol!
    Groeten,

    Hielke en Elly

  • 04 April 2010 - 18:19

    Elly:

    hoy dicky leuk om iedere keer je reisverslag te lezen super is het dat willy daar nu komt,kunnen jullie even lekker samen wezen,en kan je je weer even helemaal opladen,veel plezier en tot de volgende keer groetjes elly

  • 04 April 2010 - 18:19

    Elly:

    hoy dicky leuk om iedere keer je reisverslag te lezen super is het dat willy daar nu komt,kunnen jullie even lekker samen wezen,en kan je je weer even helemaal opladen,veel plezier en tot de volgende keer groetjes elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 250367

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: