Topdag - Reisverslag uit Cure, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Topdag - Reisverslag uit Cure, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Topdag

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

12 April 2010 | Frankrijk, Cure

De tweede periode is nog maar net begonnen of ik maak weer wat met. Zoals ik verteld heb stond er nog allemaal drank van een feestje, bleek een feestje van een broer van een zuster uit het klooster te zijn. In ieder geval er stond drank genoeg, toen ik om een uur of acht de keuken in kwam om mijn afwas te doen, zit daar Davout Francois een Fransman net gepensioneerd 60 jaar, projectmanager in de wegenbouw. Daar kwam ik naar 4 Grimsbergers, overigens een lekker biertje pas achter. Davout zat aan de whisky. We hebben even lekker gekletst hij gaat een andere route en misschien zie ik hem nog een keer. Als ik 's morgens wakker wordt, mijn spullen pak en naar beneden ga, staat Davout al in de keuken croissants op te warmen van het feestje van gister en vraagt of ik een biertje wil. Hij is eind december 78 getrouwd en op huwelijksreis naar Nederland geweest, nabij Amsterdam en verteld dat van oudjaar 15.00 tot Nieuwjaar 07.00 uur niks anders als bierre, bierre en nog eens bierre. En het gezicht dat hij erbij trekt. Vijf km lopen we met elkaar op, daarna scheiden onze wegen hij gaat de 654 en ik de 13. We schudden elkaar de hand en spreken de wens uit elkaar in SC weer tegen te komen en daar gaan we ieder een kant uit. Het is flink klimmen en dalen, maar daarna loop ik langs de rivier de Cure, door de Morvan een groot natuur reservaat waar ik een paar dagen doorheen ga lopen. Bij een stuwmeer neem ik mijn rust, met croissants en koffie lux hoor. Als ik van het water vandaan ga moet ik even flink klimmen, daarna een mooie afdaling naar het dorpje Cure. Hier moest ergens die Hollander wonen, ongeveer op 13 km van Vezelay, ik speur om me heen, maar kan niets ontdekken. Dan weer even echt lekker omhoog. Boven aangekomen voel ik de bovenbenen wel en heb het zweet dik op 'e kop. Dit is echt wel een rode piste, alleen één probleem, ik ken de skihutten niet fiene. Na een paar flinke klimmen en dalen kom ik op een mooi dorpspleintje waar ik mijn tweede rust neem, uit een fontein, waarvan ik eerst vraag of het drinkbaar is, vul ik mijn Camelbag weer. Nog een paar flinke rode hellingen waarom hebben ze hier de skilift weggehaald en afdalingen kom ik op de weg. Even tijd om aan mijn nieuwe stok te snijden, verhaal over de stok volgt nog. Door dat snijden ben ik ineens van mijn route, kijk om me heen bij een huis waar een hond tekeer gaat. Ik hoor iemand in het Nederlands wat roepen, hij vraagt in het Frans of ik verdwaald ben. Ik begin in het Nederlands terug te praten, hij stelt zich voor, het blijkt de persoon te zijn, waar ik negen maanden geleden mee heb gemaild. Het blijkt niet 13 maar 23km van Vezelay te zijn. Kom even binnen, koffie, praatje, blijf je slapen? Het is half drie ik kan nog verder maar mijn gevoel zegt doen. Ik krijg een rondleiding van Paul, ze zijn nog druk bezig de boel te verbouwen, maar je kunt aan alles zien dat het een klein, knus paleisje wordt. Paul en Hanneke, zijn twee jaar geleden hier in de Morvan komen wonen. Tijdens een camino = een reis naar SC besloten dit te doen. Tijdens het eten bespreken we van alles, hoe de dingen gaan in Frankrijk, hoe het hun bevalt enz, enz teveel om op te noemen. Het is gewoon hartstikke leuk weer even in het Holland lullen. Heerlijk gegeten Mexicaanse bonenschotel met salade en soep vooraf en zelf gemaakt ijs toe. Maar wat in Frankrijk niet mag ontbreken de wijn. Lekker bakje koffie na helemaal goed. Mensen ik ga het stukje op sturen want anders wordt het um niet meer, topdag vandaag.


  • 12 April 2010 - 20:23

    Klaas En Cobie:

    "Liepen"nog even door de vorige verslagen en dan met name de nieuwe reacties. Kunnen we meekijken wie reageert. Kwamen we op de Koninginnerit, maar je hebt toch geen wielen en trappers? Is het dan geen KONINGMARS??
    Had er ook geen idee van dat je al zo ver was! Goed zo en verder veel succes. Blijven je dagelijks volgen. Groetnis

  • 12 April 2010 - 21:50

    Siep Vd Bij:

    hoi dikkie,
    gaat goed jongen, volgens mij loop jij best voor op je planning.
    als ik straks in zuidfrankrijk ben, ben jij volgens mij al gepasseerd.
    of je moet misschien door de klimmetjes die nog komen gaan per dag iets kortere stukjes lopen.
    als ik de tent nog voor je mee moet nemen hoor ik wel even van Willie.
    heel veel mooienog voor onderweg toegewenst en vooral veel plzier.
    ik zie je? gr Siep

  • 13 April 2010 - 08:12

    Ineke:

    hoi broertje, al weer 1/3 van je tocht er op zitten top man. ga zo door. je stukjes zijn ook iedere dag weer even leuk. dikke tût en de groetjes ook van henk.

  • 13 April 2010 - 09:34

    P. Dochter Hielke:

    Hallo Dicky,

    Tot nu toe heb ik al je verhalen gelezen.
    Ik vindt het heel erg knap wat je presteert!!
    Ik zou zeggen ga zo door en blijf zo mooi schrijven!!

    Groetjes Pietrick( de dochter van Hielke de Vries )

  • 13 April 2010 - 10:40

    Harry Westerhof:

    moi dicky,

    sinds een paar dagen heb ik je link van je reis.Leuk om de reisverslagen van je te lezen. Ik merk aan je verhalen dat je een fantastische tijd doormaakt. Gewoon doorgaan zou ik zeggen.
    Ik blijf je reis wel volgen. Groetjes

  • 13 April 2010 - 14:38

    Ids De Boer:

    Super knap Dikkie, je verhalen zijn prachtig. Ik hoop dat jij vandaag het zelfde prachtige wandel weer hebt wat wij hier hebben. Succes verder ik leef met je mee. Groetjes Ids.

  • 13 April 2010 - 19:18

    Willem Dikken:

    hoy dicky hier weer een berichtje uit ried alweer eenderde van de tocht gehad de heuvels heb je achter de rug nu komen de bergen wat zal je een paar dikke,n kuiten krijgen maar de uitzichten zijn boven geweldig den natuur veranderd steeds de foto van dat riviertje was mooi je zal wel meer van deze plekjes tegenkomen het lijkt me dat je geniet.je krijgt steeds meer lezers en goede reacties van je verhalen ga zo door en nog veel succes de groeten van els,roy,robin en willem

  • 13 April 2010 - 19:37

    Anneke En Reint:

    dicky wij volgen je op de voet.
    mijn voeten komen door jou ook al aardig in beweging.
    anneke zegt,volgend jaar kan jij wel met dicky naar nepal lopen.

    de voeten van je zullen we op ameland wel eens goed bekijken, dit moeten wonderbaarijke voeten zijn.

    nou dicky de groeten van W24

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cure

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 249833

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: