Stenen tijdperk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu Stenen tijdperk - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Dicky Dikken - WaarBenJij.nu

Stenen tijdperk

Door: Dicky Dik

Blijf op de hoogte en volg Dicky

27 April 2010 | Frankrijk, Parijs

Lekker geslapen, doe rustig aan, het is dan ook pas half negen als ik vertrek. Ben dan al wel even wezen shoppen en het brood, de worst en de appelmoes zit achter in de zak dus ik kan der weer tegen aan. De Zwitsers zijn een klein uur eerder vertrokken, dus die zal ik wel niet meer tegen komen. Na een uur kom ik een man en een vrouw tegen die hun rugzak op zo’n boodschappen wagentje hebben gebonden, bij vlakke stukken rijden ze met hun rugzak, ingenieus het zijn overigens Oostenrijkers. Om elf uur bij mijn rust is het al flink warm, doe bijna alles uit en neem het er heerlijk van, het is net vakantie. De was kan even drogen, helemaal goed. Een wezeltje, of is het een hermelijn ik kan die beesten nooit uit elkaar houden, loopt over de weg. Als hij mij ziet schiet hem met een vaart weg. Rond één uur passeer ik de Zwitsers ze hebben net rust gehad, als ik om twee uur in een bushokje mijn rust neem, het is in de zon te warm, steken ze mij weer voorbij. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren, "niets ergs hoor" als ik van een heuvel kom aflopen. Twee verzorgsters zijn een busje aan het uitladen met volwassenen met een verstandelijke beperking of zo iets. Je ziet het meteen aan de bewegingen. Eén gaat er vandoor en wandelt in rap tempo bergop de gr 65 op. Als de verzorgsters het busje leeg hebben, hebben ze het in de gaten, maar ze zijn niet in staat haar terug te halen. Na een minuut ben ik bij haar maak een praatje en tot mijn verbazing, spreekt ze een redelijk woordje Engels. Of ze aan het wandelen is? Vraag ik haar, ze verteld dat ze bloemen gaat plukken voor op haar kamer en dat ze altijd in bloemen denkt. Ik vertel haar dat de bloemen een eind terug staan en dat ze die daar maar moet gaan plukken. Ze loopt weer naar beneden waar één van de verzorgsters zich over haar ontfermd, even later vind ik een bruin fleece jack, dat kan alleen van mensen zijn die gepasseerd zijn, dus neem ik hem mee. Het is één met een Noors vlaggetje, die zijn aardig aan de prijs weet ik. Tien minuten later loopt er voor mij een echtpaar perfect in de kleren, kaki broek dito shirt, kan niet missen en ja hoor ze hadden hem nog niet eens gemist. Het landschap is langzaam veranderd de bomen zijn weg en het zijn overal immense keien. Ik ga de Zwitsers nog een keer voorbij zij stoppen over twee km ik wil nog een goed uurtje door. Het zijn wel bikkels hoor, die mannen uit die zweis, respect. We gaan steeds hoger en komen op bijna 1300 meter, een mooie beklimming, die ik morgen niet meer hoef te doen. Het is de hele dag al steeds wat omhoog gegaan, links en rechts zie ik op de toppen van de bergen nog sneeuw liggen. In.......... Vind ik het welletjes na 36 km, bij een reclame bord, die zie je veel hier aan de kant van de weg vragen of er plaats is. Natuurlijk is er plaats 15 euro slapen 11,50 eten. De vrouw, een vrouwelijke jodokus, maar dan wat grappiger laat me zien waar ik slaap. Achter in de tuin staan twee grote iglo’s, waar in ieder plaats is voor 12 personen. Ik krijg een heel verhaal over bedbugs, dat is in die pelgrim slaapplaatsen een veelvoorkomend beestje. Voor twee euro kan ik een spuitflesje kopen. Het is hier verder allemaal prima voor elkaar, netjes en schoon en Amstel bier, daar tik ik vandaag een paar van achter over. Het eten is goed, soep, twee dikke gehakt schijven, rijst en een tomatensaus en een ijsje na. Daarna is meteen aftikken en als ik zeg dat ik geen ontbijt hoef, kijkt ze me raar aan en begint ze, als een viswijf te schreeuwen, ik weet echt niet wat ze bedoelt, het is wel goed. Ik loop nog even het dorp in, het is net of je het stenen tijdperk doorwandelt. Als de zon hier onder is kan je maar maken dat je onder de wol komt want het is hier goed koud. Ik ga dan ook maar snel mijn indianentent in. Hoi.


  • 28 April 2010 - 07:16

    Esther:

    lieve Dicky,

    Wat een mooie verhalen en foto's. Al over de helft. Ik was het weekend bij willy op de koffie en hoorde dat je ook van die mooie verhalen voor Sem schrijft. Later maar bundelen tot een boek zou ik zeggen. Ik ben blij dat het zo goed met je gaat en dat je zo geniet van alles.
    Wij gaan volgende week naar Bakkum, heeft ook zijn charmes ha ha.
    Groet en liefs Esther

  • 28 April 2010 - 07:28

    Jan. J:

    Dicky ik dacht even dat je wat in de war was want slapen in een iglo doen toch de Eskimo,s. Daar in Frankrijk smelten die dingen toch.
    Maar alle gekheid op een stokje je gaat geweldig man, en wij genieten nog steeds van je verslagen doorgaan zo.

  • 28 April 2010 - 11:44

    DSW Mooie Afkorting!:

    wat maak je wat mee zeg!!
    Verstandelijk beperkten in een busje,een zwijn, een viswijf, amstel bier en een gevonden trui bij de eigenaar terug bezorgen. Misschien heeft iemand jouw tent wel gevonden en loopt hij/zij nu achter jou aan om die prachtige tent bij jou terug te bezorgen. haha Wat zeg je dan??? Dat zou een leuke grap zijn!!Ik zou maar goed door lopen als ik jou was anders loop je weer met dat kl.t.!! ding te sjouwen.
    O ja en dan nog wat (toeval bestaat niet toch) weet je wat er op de olifantenkaart staat...uw vertrek laat een enorme leegte!!!
    Gelukkig kunnen we jouw verhalen lezen en horen we via de telefoon dat het goed met je gaat. We zijn nog steeds trots op je!
    kus Dennis,Sem en Wendy (DSW)

  • 28 April 2010 - 14:21

    Dick En Marry:

    we lezen selke dag je verslag,maar sinds je bij ons bent geweest zie je er heel anders uit.Is het soms de bedoeling dat als je in Santiago aankomt een lange baard tot op je borst moet hebben om als pelgrim gezien te worden.
    Kanjer het gaat je gelukkig goed.
    p.s. nog even terug te komen:
    een paard zweet
    een man transpireerd
    en een dame heeft het warm. groetjes uit zevenaar

  • 28 April 2010 - 17:32

    Jandeboer:

    Heyyyy dicky

    Al weer even geleden dat ik wat schreef maar heb je wel steeds gelezen hoor. Al is het niet steeds dagelijks, toch hou ik het redelijk bij moet ik zeggen. En die dagen dat je er even niet was waren gewoon wat leeg ;-).
    Je maakt heel wat mee en daardoor worden je verhalen ook steeds langer en interessanter. Het wordt zo een compleet reisverslag dat na terugkeer meteen naar de uitgever kan zou ik zeggen
    Vorige week jaarvergadering gehad. Afgesproken dat we voor jou terugkomst het pelgrimskoor van Wagner - maar het kan ook nog dat van Verdi worden - instuderen. Leek ons wel toepasselijk.
    Als je nu onderweg alvast even tekst en muziek ziet te bemachtigen en het op je i-pod zet kun jij de solistpartijen mooi voor je rekening nemen. Deal?
    Zeer benieuwd of het je gaat lukken. Zie het maaer als net zo'n uitdaging als deze monstertocht.
    Succes verder en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Dicky

Dromen Durven Doen

Actief sinds 20 Sept. 2009
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 250330

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 20 November 2019

Op bezoek bij de Inca's

17 September 2018 - 06 Oktober 2018

De hoogte in

25 Augustus 2016 - 10 Oktober 2016

88 tempels in 44 dagen

10 Maart 2010 - 09 Juni 2010

Van Zee tot Zee

Landen bezocht: